Radní páni stavbu obhajujú. Podľa nich prinesie úžitok a obavy z nej vďaka nastaveniu projektu nie sú namieste.
TATRANSKÁ KOTLINA. Plán predpokladá, že Spišská Belá Vysokým Tatrám v Tatranskej Kotline prenajme svoj lesný pozemok. Vysoké Tatry z európskych peňazí na ňom postavia parkovisko. Pozemok leží v území mesta Vysoké Tatry.
Tatranci parkovisko odklepli
Tatranskí poslanci prenájom pozemku za symbolické euro schválili a projekt odobrili minulý mesiac. Ten si však ich podporu nezískaval hladko. Poslanec Pavol Stano mal pochybnosti, či rozmery parkoviska nie sú zbytočne megalomanské a jeho vyše kilometrová vzdialenosť od Belianskej jaskyne pridlhá. Práve druhou najnavštevovanejšou jaskyňou v krajine sa dôvodí jeho potreba. Plocha parkoviska by mala presahovať 77-tisíc štvorcových metrov.
Mokoš: Nie je priveľké
Tatranský primátor Ján Mokoš je presvedčený, že projekt je nastavený správne. Dôvodí neudržateľnosťou súčasného stavu, keď pri návale turistov do jaskyne nie je v lete kde parkovať. "Je to až životunebezpečné, keď sa vodiči bijú o parkovanie a autá stavajú kdekade."
Mokošove slová potvrdzuje pracovník dnešného parkoviska František Baselides: "Kapacita nestačí. Autá sa tlačia všade, do lesa, na bočné uličky."
Primátor tiež argumentuje, že k jaskyni budú postupne pribúdať ďalšie atrakcie.
Ďalšie námietky
Poslanec Ján Bogačík projektovému tímu odovzdal námietky obyvateľov, ktorým sa nepáčila prístupová cesta parkoviska vedúca popri obytnej zóne.
Podľa jeho kolegu Petra Líšku zase vyňatie takejto veľkej plochy z lesného fondu môže neúmerne zaťažiť rozpočty samosprávy. Vyrúbaním lesa z lokality takisto neodvratne zmizne množstvo vysokých jedlí, ktoré na pozemku rástli desaťročia.
Hudáč: Hriech nevyužiť
Prednosta Vysokých Tatier Juraj Hudáč tvrdí, že prednosti projektu vysoko prevažujú podľa neho riešiteľné problémy. "Prístupovú cestu sme z obytnej zóny vyňali. Takisto parkovisko bez zelene neostane," povedal.
Podľa Hudáča by bolo veľkým hriechom nevyužiť možnosti peňazí z európskych fondov. "Takisto výhodnú okolnosť, že náš poľský partner v cezhraničnom projekte z neho potrebuje pre seba len menšiu časť peňazí," dodal Hudáč.
Predpokladané náklady stavby sa pohybujú v intervale od 900-tisíc do 1 650 000 eur. Projekt je flexibilný v doplnkovej nadstavbe.
Nedostupný primátor Bieľak
Poslanci Spišskej Belej o projekte ešte nehlasovali. Tatranci očakávali, že tak urobia na ich poslednom zasadaní 1. októbra. Beliansky poslanec Jozef Kuna povedal, že presné dôvody nezaradenia bodu do rokovania môže vysvetliť len primátor mesta. Kuna zároveň uviedol, že proti myšlienke parkoviska nie je. Podľa neho nápad mal rovnako kladný ohlas i u jeho poslaneckých kolegov.
"Nápad je to dobrý a potrebný. Niekedy ale cesta od vízie k realizácii nie je taká ľahká," povedal Kuna.
Od primátora Spišskej Belej Štefana Bieľaka sa nám napriek opakovaným pokusom a prísľubu počas 12 pracovných dní v rade získať stanovisko nepodarilo. Čo presne môže stáť za ťažkosťami primátora podať vysvetlenie, o tom možno bez jeho vyjadrenia nateraz len špekulovať.
Stanovisko ochranárov
"Parkovisko sme im zmenšili"
Projekt parkoviska už prešiel i cez stôl Správy Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Pavol Majko hovorí, že prítomnosť jedlí na ploche nie je problém. "Jedľa na rozdiel od kosodreviny či limby nie je chránená."
Podľa Majka takisto neplatí u časti verejnosti zaužívaný názor, že jedľa je vzácna a ohrozená. "Naopak, jedľa za posledný čas zažíva dobré roky, nedarí sa naopak smreku."
Majko ďalej informoval, že správa si v projekte vyžiadala niekoľko zmien. "Parkovisko malo zasahovať do biotopov a na územie Natury 2000. Trvali sme na tom, že muselo byť z týchto území vyňaté. Naše požiadavky boli splnené," prezradil Majko.
Podľa neho sa plánované parkovisko teraz síce nachádza na území národného parku, ale v intraviláne obce.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.