ť. Účet presiahne 1,36 milióna eur.
POPRAD. Po regulácii to bude mať voda z Tatier do Baltického mora znova o čosi kratšie. Hoci presun koryta rieky už nie je dnes pre človeka veľkou výzvou, popradská stavba v týchto dňoch priťahuje pozornosť mnohých zvedavcov. "Neodolal som a prišiel som si to vyfotiť. Je to zaujímavá a veľká vec," poznamenal 72-ročný Matejovčan Valentín Magyar.
Nebude mu ľúto napríklad za Matejovským ostrovom pri železničnej stanici, ktorý po úprave toku z rieky navždy zmizne? "Teším sa na novú cestu, ktorá odbremení naše ulice od obrovskej premávky. Nech to urobia," povedal Matejovčan. Presun koryta navrhla Slovenská správa ciest (SSC), pretože plánovaná trasa diaľničného privádzača z Kežmarku kolidovala s riekou.
Rieka o rok, cesta o dva
Náklady na prekládku Popradu sa pohybujú okolo 1,36 milióna eur. Voda v novom koryte by mala začať naplno tiecť v lete budúceho roku. Úsek štvorprúdovky z Veľkej Lomnice do Popradu by mali spustiť v októbri 2011. Podľa Ivety Fedorovej zo SSC presuny korýt riek pre cestárov nie sú výnimočnou vecou. "Rieky presúvame, keď bránia výstavbe ciest," dodala.
Klesne povodňové riziko
Preloženie koryta vítajú vodohospodári. V lokalite Poprad-Veľká Lomnica to bol jediný úsek rieky, ktorý ostal neupravený. "Regulácii tu doteraz bránili stavby ako železničná vlečka a sčasti aj financie. Nové koryto veľmi zlepší protipovodňovú ochranu Matejoviec, ktorá nebola dostatočná," povedal riaditeľ Správy povodia Dunajca a Popradu Slovenského vodohospodárskeho podniku Anton Baláž.
Ochrana dna
Stavba nového koryta neznamená, že sa teraz napríklad vydláždi celé dno. Stabilizáciu dna a jeho ochranu proti vymieľaniu zabezpečia betónové prefabrikáty vyplnené lomovým kameňom. Tie sa v koryte uložia v určitej vzdialenosti.
"Úpravou sa vytvorí dvojitý lichobežníkový profil, zabezpečujúci povodňové prietoky. Opevnenie brehov bude tvoriť prefabrikovaná pätka v dne a polovegetačné tvárnice na šikmú výšku 1,40 metra," prezradil Baláž.
Staré koryto ostane
Kým proti prekládkam riek často protestujú ekológovia, teraz podľa riaditeľa Baláža s vodohospodármi našli spoločnú reč. Jedným z dôvodov je fakt, že staré koryto sa nezasype. Bude slúžiť rybárom ako zimovisko rýb.
"Staré koryto bude vodou zásobovať Slavkovský potok. Bola jedine diskusia o tom, či to bude stačiť," spresnil Baláž.
Tu pomôže zaujímavé riešenie. "Vďaka objektu umiestnenému v koryte bude pri zvýšených prietokoch staré koryto dotované vodou z rieky Poprad," povedal Baláž. Tak sa v Matejovciach vytvorí akýsi nový ostrov medzi starým a novým korytom rieky.
Fakty
O novom koryte
Nové koryto bude mať dĺžku 785 metrov a šírku 40 metrov.
Rieka Poprad bude po dostavbe o čosi kratšia, lebo staré koryto sa sčasti kľukatilo. Nové potečie rovno.
Po stavbe z rieky navždy zmizne ostrov pri Matejovskej železničnej stanici. Ostrov však nebol pôvodný. Vznikol v minulom storočí umelo pri stavbe mosta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.