h a slabozrakých Slovenska (ÚNSS).
LEVOČA. "Nedodržiava sa metodika, budujú sa rôzne dlažby a človek, ktorý sa naučí pohybovať v jednom meste, v druhom bude úplne stratený. Robia sa viaceré základné chyby, čo si projektant, ktorý nemá vzdelanie v oblasti mobility nevidiacich, ani neuvedomí. Niektoré opatrenia môžu nasmerovať nevidiaceho rovno pod kolesá áut namiesto na zebru," povedala Ivana Balážová z ÚNSS.
Na otázku, aké sú východiská, odpovedala, že odporúčania smerujú na samosprávy, aby pri rekonštrukciách alebo výstavbe nových komunikácií v mestách a obciach pamätali na nevidiacich občanov. Spresnila, že špecifické úpravy na priechodoch pre chodcov sú zakotvené aj v novej vyhláške 9/2009. "Nedávno nás prizvali k riešeniu jednej z križovatiek v Prešove, ktorá bola urobená dosť zle. Na základe toho sme konzultovali ďalšie veľké stavby. Rekonštruuje sa napríklad Okružná, a tá bude naozaj dobre urobená podľa projektu, ktorý nám prešiel rukami," dodala.
Na otázku, aká situácia je v Levoči, ktorá je slovenským centrom nevidiacich, Balážová odpovedala, že rekonštruovať sa má námestie, takže ÚNSS upozornila na to, aby boli dodržané vodiace pásy. Vďaka nim môžu nevidiaci za pomoci bielej palice sledovať trasu, ktorú si vybrali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.