VYSOKÉ TATRY. Motorky Čechie-Böhmerland sa vyrábali v rokoch 1925 až 1939. Už vo svojej dobe vyvolali veľký rozruch. "Boli úplne inovatívne. Používali ako prvé niektoré materiály. Najmä však rozdelili motorkárov na dve skupiny. Ako prvé ponúkali viac miest na sedenie. Kritici hovorili, že preto nejde ani o motorky, nadšenci boli nadšení," hovorí Václav Slovák z Kladna. Podľa typu sa na motorke môže odviezť tri až päť osôb.
Veľký rozruch aj dnes
A ešte väčší rozruch vyvolávajú dnes. Aj pre svoju výnimočnú konštrukciu a vzhľad sa ich cena podľa typu pohybuje od 2 miliónov českých korún vyššie. Na svete sa zachovalo 130 kusov, z toho 100 v Česku a Slovensku. Slovák sa k motorke dostal, ešte keď nemal vodičák.
Napriek astronomickej cene by ju však za nič na svete nepredal. "Je to zázrak. Je to osobný vzťah," hovorí. Sedemdesiatpäťročnú motorku vypiplať do stavu, aby jazdila, nie je vôbec ľahké. "Najmä počas komunizmu sa stroje plátali hocičím. My musíme všetko nahradiť pôvodnými materiálmi," vysvetlil Václav.
Kopírujú trasu
Partia motorkárov nie je v Tatrách náhodou. Výrobcovia motoriek Albin Hugo Liebisch a Albert Helle v časoch najväčšej slávy robili
motorkám reklamnú kampaň cestami po Európe. "Na rôznych miestach, ako Alpy alebo Janov, motorky odfotili. Teraz ideme po tých istých trasách a snažíme sa urobiť rovnaké zábery," vysvetľuje Slovák.
Podľa neho sa cesty za taký kus času veľmi nezmenili. Niekde sa rozšírili, inde pribudol most. Aj nové obrázky sa na seba podobajú. Štrbské Pleso, kde Liebisch tiež fotil reklamnú pohľadnicu, brehy veľmi nezmenilo. Kostol v Tatranskej Lomnici na starej fotke vyzerá úplne rovnako, ibaže okolo neho nie sú žiadne stromy. Áno, pocit byť chvíľu v minulosti možno zažiť aj jazdou na tejto nezvyčajnej motorke.
Autor: toti
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.