Zažívame v Poprade zbytočné spomalenie dopravy alebo naopak chvályhodnú snahu vodičov o bezpečnosť? Odpovede expertov nie sú jednoznačné. Odzrkadľujú rôzne situácie.
POPRAD. Netreba byť profesionálom štatistikom, aby hocikto zistil, že ľavý, najkratší alebo ku stredu najbližší jazdný pruh veľkého kruhového objazdu v Poprade vodiči takmer vôbec nepoužívajú. Kruhák v jednej križovatke spája tri hlavné ťahy na Svit, Kežmarok a Rožnavu s troma menšími cestami do centra, k hasičom a jednosmerky od mestského úradu. Hustota dopravy je tam enormná. Je stav jedného, takmer stále prázdneho pruhu v inak preplnenom kruháku v poriadku alebo by ho vodiči mali skúsiť začať využívať viac? Experti prinášajú súbor rôznych odpovedí podľa okolností.
Štefaňák: „Áno"
Jozef Štefaňák, ktorý sa v mestskej polícii Vysokých Tatier zaoberá prevenciou dopravných nehôd, hovorí, že najmenší pruh treba používať. „Prvoradá je vždy bezpečnosť, ale ak sa dá a je možnosť, najmenší pruh treba určite využiť. Objazd je úžasne navrhnutý, dopravu v Poprade robí bezpečnejšou a plynulejšou." Podľa Štefaňáka používaním najkratšieho pruhu sa znižuje výskyt zápch.
Polakovič: Popradské špecifikum
„Malý" pruh používa aj riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu polície Rastislav Polakovič. Vodičov, ktorí váhajú, však chápe. „Jeho používanie naráža na popradské špecifikum. Popradských vodičov, ktorí bezohľadne nikoho nikde nechcú pustiť," hovorí Polakovič. Ten spresňuje, že prioritou na objazde vždy musí byť bezpečnosť. Najkratší pruh odporúča, ale skúsenejším vodičom, ktorí sa na to cítia a majú istotu.
Kolo navyše
Existenciu „popradského špecifika" potvrdzuje dopravný odborník denníka SME Jozef Drahovský. „Skúšal som použiť najkratší pruh, autá ma však nepustili. Tak som si urobil ešte jedno kolo, nemalo zmysel blokovať dopravu," spomína Drahovský. Podľa neho je „malý" pruh vhodný najmä pre domácich vodičov. „Lebo slabinou objazdu je zlé značenie. Ľavý pruh je možno ideálny, keď nie je práve najväčšia špička," myslí si Drahovský.
Pozor na čierny bod
„Rizikom tam je takzvaný čierny bod, keď pri prechode z malého do vonkajšieho pruhu treba dávať pozor," povedal. Čierny bod je extrémne krátky moment, keď v spätnom zrkadle nevidno mierne za nami idúce auto. Preto sa okrem späťáku vodičovi odporúča pozrieť i z bočného okna, či vedľa nefrčí auto, ktoré v zrkadle pre fyzikálny úkaz nemusel vidieť. Opatrnosť potvrdzuje štatistikou. „Záznamy hovoria, že pri viacpruhovom kruhovom objazde najviac nehôd dochádza práve pri odbočovaní z ľavých do pravých pruhov, čo je tento prípad," dodal Drahovský.
Autoškoly ku stredu ani nejdú
Zaujímavým zistením je, že inštruktori autoškôl študentov do najmenšieho pruhu ani nepúšťajú. Jeho zvládnutie v meste nie je predmetom výučby, u budúcich vodičov sa čaká na nabratie skúseností. „Vodiči sú k autoškolám tak neohľaduplní, že niekedy máme problém dostať sa z pravého vonkajšieho pruhu," povedal inštruktor Miroslav Cimerman. Podľa neho proti vnútornému pruhu teraz hrajú aj nové pravidlá cestnej premávky. „Nové pravidlo jazdy v jazdných pruhoch dáva prednosť vodičovi v pravom pruhu. To predtým nebolo," povedal Cimerman.
Názory
Áno a NieOslovili sme vodiča, ktorý malý pruh používa a jedného, ktorý do neho zásadne nevstupuje.
Peter Melk, Poprad: „Nie, nie je to strach. Používam len vonkajší, lebo je to zvyk. Myslím si, že tak to je dobré. Nezamýšľam nič na tom meniť."
Filip T., Poprad: „Dlho som do 'krátkeho' pruhu nevstupoval. Bola tam možno taká obava. Nočnou jazdou, keď je objazd prázdny, som zistil, že naozaj značne skracuje prejazd. Tak som ho začal skúšať cez deň. Neviem ako, až som šokovaný, ako to zázračne funguje a ide hladko, aj keď je na objazde plno. Vyžaduje to viac pozornosti, ale je to šoférska výzva."
Čo hovoria známe tváre?
Ako sa na krátky pruh objazdu pozerajú známe tváre regiónu? Či ide o náhodu alebo nie, oproti celkovej štatistike majú ku krátkemu kruhu pozitívny vzťah.
Zuzana Pojedincová, reportérka Televízie Joj: „Používam aj ten kratší."
Ján Mokoš, primátor Vysokých Tatier: „Najvnútornejší nepoužívam, ostávam na vonkajšom. Väčšinou odbočujem na prvej odbočke, ísť do vnútorného by sa neoplatilo."
Marián Galajda, reportér Rádia Expres: „Vnútorný používam. Veľmi to zrýchli prejazd. Mám dobré skúsenosti."
Arne Kroták, hokejový útočník: „Používam oba pruhy. Zariadim sa podľa presnej situácie v danej chvíli."
Martin Sýkora, šéfredaktor Televízie Poprad: „Používam obe."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.