c. Napriek všetkému majú vodiči k spokojnosti ďaleko.
STARÁ ĽUBOVŇA. Vodiči tvrdia, že cesty, aké sú v okrese, inde len ťažko nájsť. Miest s hlbokými výtlkmi a nerovnosťami sa ešte pred niekoľkými dňami dalo napočítať na stovky.
Okres vraj možno spoznať podľa ciest
Prednedávnom sa nám do rubriky Hlásna trúba ozval nespokojný čitateľ zo Starej Ľubovne. Poprosil nás, či by sme nemohli "podpichnúť" cestárov, aby niečo s asfaltovými spojnicami konečne robili. "Mali sme rodinnú návštevu z Košíc. Keď k nám prišli, boli zhrození z toho, aké máme cesty. Povedali, že aj v Košiciach majú diery, ale toto je priveľa," prezradil náš čitateľ.
Ako poznamenal, Staroľubovniansky okres mohli jeho príbuzní rozpoznať hneď po prekročení hranice. "Po Lipany bola cesta dobrá. Od hranice okresu však bolo všetko inak," dodal.
Cesty výrazne poznačila ostatná zima
Podľa Michala Kormaníka zo Správy a údržby ciest (SÚC), kvalitu tohtoročných vozoviek poznačila výrazná zima. "Podobnú zimu si nepamätám. Dvakrát sme museli vyhlásiť kalamitný stupeň, navyše v regióne boli veľké výkyvy teplôt. Výrazne tým trpeli cesty, a preto aj vznikali výtlky," poznamenal riaditeľ oblastnej správy Stará Ľubovňa.
Ako dodal, tie najväčšie diery na vozovkách sa snažili odstraňovať už počas zimy. "Použili sme na to studenú obalovú hmotu, niečo sme vyspravili pieskom."
Niektoré úseky opravia súvislým povrchom
Lepšie cesty bez prílevu financií si predstaviť nemožno. Zaujímalo nás preto, ako zareagujú jednotliví správcovia na stav ciest v okrese Stará Ľubovňa počas nasledujúceho obdobia.
"Už máme naplánované súvislé živičné úpravy vozoviek s rozpočtom 642-tisíc eur. Pôjde o úseky Plavnica - Bajerovce, Hniezdne - Forbasy, Podolínec - Lomnička, Vyšné Ružbachy, Hromoš, Údol, Stará Ľubovňa v úseku na Novú Ľubovňu," konkretizoval M. Kormaník, ktoré časti ciest tretej triedy sa budú opravovať.
Do výtlkov išlo najviac hmoty v kraji!
Na opravy ciest prvej triedy, ktoré už spravuje Slovenská správa ciest, došlo prioritne už pred časom. "Tieto cesty sme vyspravili nahrubo. Zaujímavosťou je, že v našej oblasti (okrem okresu Stará Ľubovňa aj časť okresu Kežmarok - pozn. red.) sme zabudovali až 266 ton obalovej zmesi, čo je v rámci Prešovského kraja najviac," poznamenal zástupca SÚC, oblasť Stará Ľubovňa.
SÚC vykonáva údržbu na cestách prvej triedy, hoci ich správcom je SSC. "Je to na základe vzájomnej zmluvy, kde sa vykonávajú práce na základe objednávok dozoru z SSC, v prípade Starej Ľubovne je to pán Murcko," vysvetlil M. Kormaník.
O cestách v okrese Stará Ľubovňa
- SÚC, oblasť Stará Ľubovňa spravuje cesty II. a III. triedy nielen v okrese, ale aj v časti okresu Kežmarok (Zamagurie).
- SSC spravuje v Slovenskej republike cesty I. triedy.
- V okrese Stará Ľubovňa je 73 kilometrov ciest prvej triedy. Pri poslednej prehliadke stavu ciest v júni minulého roku bolo v hodnotení správcu označených takmer 50 kilometrov ako veľmi dobrých. Odborníci priradili havarijný stav celkovo 78 metrom.
- V okrese Stará Ľubovňa je takmer 21 kilometrov ciest II. triedy. Pri poslednej prehliadke stavu ciest v júni minulého roku však boli v hodnotiacom členení vo veľmi dobrom stave iba štyri kilometre. Až desať kilometrov bolo podľa hodnotenia dokonca v nevyhovujúcom stave.
- V okrese Stará Ľubovňa je vyše 138 kilometrov ciest III. triedy. Pri poslednej prehliadke stavu ciest v júni minulého roku bolo 77 kilometrov nevyhovujúcich a 28 kilometrov dokonca v havarijnom stave.
rin
Označenie ciest
- Cesta I. triedy je cesta, ktorá má význam najmä pre medzinárodnú a celoštátnu dopravu a označuje sa dvojmiestnym číslom. V okrese ide napríklad o cestu medzi Podolíncom a Starou Ľubovňou, alebo o cestu medzi Ľubotínom a Čirčom.
- Cesta II. triedy je cesta, ktorá má význam najmä pre dopravu medzi krajmi a okresmi a označuje sa trojmiestnym číslom. V okrese ide napríklad o cestu medzi Hniezdnym a Červeným Kláštorom.
- Cesta III. triedy je cesta, ktorá má spravidla miestny význam a označuje sa štvormiestnym alebo päťmiestnym číslom, podľa číselného označenia najbližšej cesty II. triedy, výnimočne I. triedy. V okrese ide o viaceré úseky, napríklad medzi Starou Ľubovňou a Jakubanmi či Kolačkovom alebo medzi Plavnicou a Malým Lipníkom.
rin
Čo plánuje SSC
- Podľa Ivety Fedorovej z SSC sa opravy ciest vykonávajú v rámci pridelených finančných prostriedkov. "V súčasnosti majú prioritu cesty medzinárodného významu," povedala nám hovorkyňa.
- Zo strany SSC prebieha v súčasnosti rekonštrukcia asi 350-metrového úseku medzi Ľubotínom a Čirčom, kde došlo k zosuvu pôdy. "Súčasťou stavby je oporný múr. Rekonštrukcia by mala byť hotová v auguste tohto roka," povedala I. Fedorová.
- Cestári plánujú na cestách prvej triedy opravovať aj mosty. Pôjde o rekonštrukcie objektov v Hniezdnom a Nižných Ružbachoch. Počíta sa s preložením 900-metrového úseku cesty na štátnej hranici v Mníšku nad Popradom.
- Nový hraničný bod s Poľskom by mali začať budovať ku koncu budúceho roka.
- Naďalej prebieha projektová príprava preložky cesty v Plavnici. Tamojší obchvat je plánovaný v dĺžke takmer šesť kilometrov.
rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.