však už začali stavať.
POPRAD/MATEJOVCE. Extrémne hustá premávka cesty spájajúca dve podtatranské metropoly Poprad a Kežmarok v samom strede mestečka prekáža celým Matejovciam. Najhoršie chvíle však zažívajú majitelia domčekov postavených hneď vedľa krajnice.
Bojová úloha
"Bol to problém, keď áut bolo ešte pomenej. Dnes nás však už zobúdzajú skoro ráno. Všetko to celé vypukne o pol piatej," hovorí Marián Jakubčák, majiteľ jedného z domčekov.
Podľa Jakubčáka len z prechodu na druhú stranu cesty sa stala ťažká, neraz až nesplniteľná bojová úloha. Hoci Matejovce sú miestom, kde je sústredený takmer všetok popradský priemysel, podľa mnohých materský Poprad sa už roky s bohatstvom nerád delí a na svoju časť zabúda.
Nemôžu otvoriť okná
Veronika Komisová hovorí, že obchvat mal byť postavený už dávno. "Nechce sa mi veriť, že to robia. Keď aj o rok, chvála za to. Bývať na takom mieste je naozaj niečo neskutočné."
Matejovčanka býva v domčeku vyše 40 rokov. Najhorší je pre ňu posledný rok, odkedy je na dôchodku a doma trávi viac času. "Dunenie kamiónov, prach, výfuky. Vpredu ani neotvárame okná."
Najneskôr v 2011
Matejovčania prijímajú správu o stavbe obchvatu aj ako splnenie sna, v ktorý už prestali dúfať. Otáznym zatiaľ ostáva dátum dokončenia stavby. Najneskôr by však vodiči na novej ceste mohli jazdiť v októbri 2011, kedy je stanovený oficiálny termín dokončenia celého diaľničného privádzača. Vyše trojkilometrový matejovský úsek po Veľkú Lomnicu je jeho treťou časťou.
Bude záležať od peňazí
Druhá časť pod samotnou diaľnicou už funguje. Prvú časť pri Spišskej Sobote brzdia administratívne opletačky. Aj vzhľadom na toto zdržanie prác nás zaujímalo prípadné skoršie otvorenie matejovského úseku. Tu už prácam v ceste nestoja žiadne úradné prekážky.
"Úsek sa už realizuje. O tom, kedy presne bude daný do užívania, je dnes ťažké hovoriť. Ukončenie stavby je závislé od pridelenia financií," hovorí Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.
Najvyšší čas
Okrem Matejovčanov sa na novú štvorprúdovku tešia predovšetkým vodiči. "Stará cesta je veľmi nebezpečná. Najmä dnes pri kvantách áut. Keď tam vidím cyklistu, naskakujú mi zimomriavky. Cyklistov tam všetci nazývajú samovrahmi," povedal nám Andrej z Kežmarku.
Rovnako rozmýšľajú cestári. "Terajšia cesta po čistiareň sa vyznačuje miestnymi chybami, negatívnym vplyvom na životné prostredie, zvýšenou spotrebou času, pohonných hmôt, nehodovosťou a dopravnou preťaženosťou," uvádza v oficiálnej správe o účele stavby Slovenská správa ciest.
Nahradením kľukatej dvojprúdovky modernou štvorprúdovkou by sa mala bezpečnosť a rýchlosť medzi Kežmarkom a Popradom zvýšiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.