Levoča končí 2. februára. Vláda tento týždeň schválila návrh Železničnej spoločnosti a ministra dopravy na zrušenie neefektívnej dopravy aj na ďalších 23 lokálnych tratiach. "Pomer nákladov a tržieb na trati Spišská Nová Ves Levoča je 5 korún náklady na 1 korunu tržieb. Zrušením osobnej dopravy sa ročne ušetrí 9,1 milióna korún," informoval hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
"Motoráčik" premávajúci zo Spišských Vlách do Spišského Podhradia ostáva, redukcia vlakov sa ho netýka. Podľa slov M. Čikovského nie je osobná doprava na tejto trati až taká stratová ako v prípade Levočanky. Pomer nákladov a tržieb je tu oveľa priaznivejší na korunu tržieb vynaloží Železničná spoločnosť 2 koruny 20 halierov.
Rušenie regionálnych tratí prinesie so sebou prepúšťanie zamestnancov. Celkovo príde o prácu 434 železničiarov. Zrušenie Levočanky znamená podľa našich informácií prepustenie 6 ľudí. "Ide o vlakový personál vlakvedúcich, sprievodcov a osobných pokladníčok v levočskej stanici. Prepúšťanie sa prerokuje s odbormi. Budeme postupovať podľa zákonníka práce a kolektívnej zmluvy," tvrdí M. Čikovský. Dodáva, že Novovešťania sa o Levočanku začali zaujímať, keď už bolo neskoro: "Nikoho pritom netrápilo, že autobusy majú schválený odchod 5 minút skôr ako vlak a sú lacnejšie o korunu. Samozrejme, že Levočanka potom chodila poloprázdna."
Odborové združenie železničiarov pri Železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi iniciovalo petíciu proti zrušeniu osobnej dopravy na tejto trati, no bezvýsledne. Predseda odborárov Jaroslav Nič nevylučuje ďalšie nátlakové akcie. Spišiaci sa 23. januára zúčastnia aj protestných zhromaždení železničiarov v Bratislave.
Dopravná obslužnosť územia sa zrušením železničnej dopravy nezhorší. "Je tu silná autobusová doprava. Linka Spišská Nová Ves Levoča je lukratívna, máme na nej troch prepravcov SAD Levoča, SAD Spišská Nová Ves a súkromnú firmu," hovorí Ing. Vladimír Matejovie z odboru dopravy Okresného úradu v Spišskej Novej Vsi.
Názory cestujúcich sa však rôznia. Mnohí sú zvyknutí na cestovanie vlakom a Levočanku berú ako tradíciu. Niektorí považujú rušenie dopravy na regionálnych tratiach za daň pravicovej vláde. No sú aj opačné názory: "Myslím si, že zrušenie Levočanky sa dalo čakať. Cestujú ňou samí železničiari a ich rodiny s režijnými lístkami. Alebo dôchodcovia. Je jasné, že tržby sú smiešne nízke. Donekonečna sa to nedalo. Zrušenie vlaku nie je žiadna katastrofa, veď autobusy zo Spišskej Novej Vsi do Levoče chodia v rannej a poobednej špičke každých 20 minút a niektoré spoje sú lacnejšie ako vlak," hovorí mladý muž z Harichoviec.
Železničná doprava na trati Spišská Nová Ves Levoča má za sebou 110-ročnú históriu. Prvý vlak do Levoče dorazil 8. novembra 1892. Po rušení osobnej prepravy budú na trati Spišská Nová Ves Levoča od 2. februára premávať len nákladné vlaky.
(O redukcii ďalších tratí osobnej železničnej dopravy na východnom Slovensku píšeme aj na tretej strane)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.