politických nominantov, zatiaľ sa nezaoberala podrobnosťami kroku, ktorý už dlho rezonuje v spoločnosti, teda postupnému zániku okresných úradov.
Poznamenávame, že politické subjekty sa síce priklonili k všeobecne diskutovanej téme zániku 79 OÚ v SR s 11 tisícami pracovníkov a to k januáru 2004, ale doteraz nikto neprišiel s návrhom, kto a kedy preberie ich súčasné kompetencie.
"Naši pracovníci sú zneistení aj znechutení z toho, že verejnosť dehonestuje ich prácu. Už neraz sme sa v novinách dočítali, alebo v televízii počuli názor, že úradníci na okresoch sú zbytoční, ale už menej o tom, čo tvrdil Viktor Nižňanský, keď prezentoval, že reforma je o tom, aby sa úrady priblížili k občanom. Trendom, ktorý uvažuje o zrušení okresných úradov a ponechaní krajských, sa však úrady vzdialia od ľudí. Reči o tom, že sa na úradníkoch ušetrí je obyčajná demagógia, veď niekto bude musieť túto prácu robiť," uviedla na stretnutí s novinármi vedúca služobného úradu na OÚ v Prešove Alena Bodnárová.
Faktom síce je, že zhruba 30 percent kompetencií zo svojej činnosti už odovzdali samosprávam, ale ako pripomenul zastupujúci prednosta Peter Jerge, reálne ide zhruba o 100 pracovníkov. Súčasných 230 zamestnancov sa na úrade podľa ich argumentácie rozhodne nenudí. Naďalej vykonávajú mravenčiu a psychicky náročnú prácu na úseku sociálnych vecí v teritóriu s vysokým počtom klientov. Ani na odbore pozemkovom, poľnohospodárstva a lesného hospodárstva nemajú núdzu, keďže sa popri bežnej činnosti trápia s majetkovým vysporiadaním pozemkov a lesov. Na odbore dopravy a iných odvetvových vzťahov im k doterajšej činnosti pribudli aj povinnosti súvisiace s vyradením vozidiel a prestavby áut. Nesporne dôležité rozhodnutia bude aj naďalej vydávať odbor životného prostredia, aj keď sa v samosprávach vytvorili stavebné úrady. Nad čistotou podnikateľského prostredia drží ochrannú ruku odbor živnostenského podnikania a v poslednom období musí riešiť aj zložité prípady, ktoré poškodzujú obchodné vzťahy natoľko, že končia pred súdom. Nie je to teda len práca na vydávaní a evidencii oprávnení podnikať. Rovnako by mohli hovoriť o odbore všeobecnej a vnútornej správy, kde je rozmanitá organizátorská a kontrolná činnosť, alebo o civilnej ochrane.
V snahe ušetriť náklady na úradnícky aparát sa má údajne zachovať pôsobnosť krajských úradov, ale aj tu sa ponúka otázka, ako budú fungovať. Preberú činnosť OÚ aj v tom, čo samosprávy neprebrali? V súčasnosti je v ich kompetencii predovšetkým prerozdeľovanie prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre okresy, časť školských zariadení, ale podstatnú funkciu plnia predovšetkým ako kontrolný a odvolací orgán. Sídlia v krajskom meste, kde pôsobí aj VÚC, ale tieto inštitúcie už plnia rozdielne funkcie. Politici a poslanci by sa možno ešte pred tým, ako prijmú rozhodnutie mali opýtať občana, koho viac potrebuje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.