Hercegovine, sa od soboty nachádza v priestoroch 3. Leteckej základne (LZ) v Prešove. Previezli ho jej príslušníci vlastnou automobilovou dopravnou súpravou. Nepoužiteľný vrtuľník, ktorý pred nasadením v mierovej misii bol vybavený navigačnými prístrojmi kompatibilnými s technikou armád členských krajín NATO, čaká likvidácia.
Čaká sa len na rozhodnutie veliteľa Vzdušných síl Ozbrojených síl SR o vyriešení škody na leteckej technike. To sa bude opierať o verdikt komisie, ktorá má byť určená na riešenie tejto škody. "V tomto prípade vyšetrovanie nebude zdĺhavé, takže v krátkej dobe bude vydané rozhodnutie o likvidácii pozostatkov vrtuľníka, ktoré sú u nás uskladnené," vyjadril sa pre náš denník veliteľ 3. LZ v Prešove plk. Ing. Miroslav Kelemen. Len čo bude známe rozhodnutie veliteľa vzdušných síl a vyriešená otázka škody, vrak vrtuľníka poputuje do šrotu. Predtým ho firma, ktorá robí podobné likvidačné práce v rámci celej armády, rozoberie na jednotlivé súčiastky a tie potom predajú Zberným surovinám.
M. Kelemen zároveň dodal: "Takto získané prostriedky sa vrátia do štátneho rozpočtu." Samozrejme táto čiastka ani zďaleka nepokryje hodnotu funkčného vrtuľníka Mi- 17. Zdá sa, že spoluúčasť na škode neminie osádku havarovaného stroja, podobne, ako to bolo aj pri iných nehodách armádnej techniky v minulosti. "Nerád by som predbiehal rozhodnutie veliteľa vzdušných síl. To bude záležať aj od toho, aký návrh predloží vyšetrovacia komisia," poznamenal M. Kelemen a dodal: "Vždy v pokoji dokážeme rozprávať o poškodenom majetku. Sú to mŕtve prostriedky. Inak by to bolo, keby sme hovorili o zosobnení viny v prípade ťažkého zranenia niekoho z osádky alebo keby sme zapríčinili stratu na životoch voči tretej strane." Vyšetrovanie príčin havárie stále nie je skončené. Pre zranenia členov osádky k ich vypočúvaniu pristúpili len teraz. Predbežné výsledky však pripomínajú najmä zlyhanie ľudského faktoru.
Minister obrany okamžite po havárii, ktorá nasledovala po tragickej nehode dvoch stíhačiek MiG-29, nariadil zastaviť letecký výcvik a prijať postupy na zabránenie takýmto mimoriadnym udalostiam. "Tieto opatrenia sprísňujú kontrolu leteckého výcviku i prípravu leteckého personálu, ale po obsahovej stránke sa metodika výcviku nemení. Môžete ľudí pripraviť na maximálne možnej úrovni, ale keď dôjde ku kritickej chvíli, tak konanie človeka neovplyvní ani jeho nadriadený, ani žiadny systém prípravy. Ten je u nás rokmi prepracovaný. Zvýšenie bezpečnosti vidím v profesionalite," vyjadril sa M. Kelemen k otázke sprísnenia výcviku na leteckej základni v Prešove po nešťastnej havárii vrtuľníka v Bosne
a Hercegovine.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.