západ-Prešov juh. Reálne má prepojiť Košice a Prešov, pričom s realizáciou v katastroch Prešova, Hanisky a Petrovian sa počíta po roku 2006 a výstavba má trvať štyri roky. Pripomíname, že za čias ministrovania Jozefa Macejka sa hovorilo už o roku 2004.
Navrhovatelia, presnejšie Slovenská správa ciest (SSC), vymysleli tri varianty. V1, teda povrchový modifikovaný variant v dĺžke 7 409 metrov vedie od ZVL, okolo Mestskej haly a po asi 220-metrovom tuneli Pod Kalváriou vyjde v časti za Kalváriou a bude pokračovať na Vydumanec. V časti pod Kamennou baňou by mala byť veľká križovatka, odkiaľ sa budú autá zbiehať na Nábrežnú komunikáciu a Škultétyho ulicu. V2, pôvodný tunelový variant s dĺžkou 7 103 metrov, predstavuje riešenie, kedy najväčšia časť trasy bude vedená v tuneli od obce Haniska až po koniec štvrte Za Kalváriou, odkiaľ bude po mostoch a násypoch pokračovať smerom na Vydumanec. V3, tunelový modifikovaný variant s dĺžkou 7 141 je ďalej od obce Haniska a odklonený od ulice Za Kalváriou.
Keďže občania ako jednotlivci sa nemajú právo vyjadrovať k prípravám a pripomienkovaniu takýchto megastavieb, po skúsenostiach s Nábrežnou komunikáciou, vzniklo registrované Občianske združenie (OZ) Diaľnica a mesto v Prešove, aby mohlo zastupovať občanov pri pripomienkovom a schvaľovacom procese. Na sklonku uplynulého týždňa prešovské OZ Diaľnica a mesto zorganizovalo stretnutie s občanmi z dotknutých štvrtí, aby ich informovali o záveroch rezortného ministerstva aj Slovenskej agentúry životného prostredia.
"Stanovisko je také, že na realizáciu odporúčajú variant V3. Tento záver má však dve zásadné ale. Po prvé, spomínaný variant nie je ten, ktorý je zapracovaný do územného plánu. V ňom síce je V3, ale odklonená od ulice Za Kalváriou, teda upravená o náš pozmeňujúci návrh. Tunel totiž skracuje o 300 metrov a eliminuje asanáciu rodinných domov na uliciach Za Kalváriou a na Terchovskej. Ministerstvo to vyriešilo šalamúnsky a do vykonávacích podmienok vložili poznámku, že V3 treba zosúladiť s územným plánom pri príprave projektovej dokumentácie," povedal nám predseda združenia Jozef Durkáč. Súčasný stav charakterizoval ako vybojované prvé kolo, ak ustrážia, aby sa súlad s územným plánom dodržal. Uvedomili si a namietali však ešte inú pochybnosť. Podľa Durkáča, SSC a prešovská radnica pri nedokončenej prvej etape Nábrežnej komunikácie uvažuje o diaľničnom privádzači v časti od slučky medzi Záborským a Petrovanmi až po Mestskú halu. "Mali sme možnosť vidieť prvé výkresy a z nich vyplynulo, že privádzač chcú urobiť v diaľničnom profile 26,5 metra a nie v 18-metrovom profile, ako je Nábrežná komunikácia. Zdá sa, že takým spôsobom chcú dostať diaľnicu ku Mestskej hale a potom nám v roku 2006, kedy by sa mal stavať diaľničný obchvat povedia, že diaľnicu už máme a chýbajú nám len 2 kilometre. Toto je druhá vec, ktorú musíme ustrážiť."
Zajímalo nás, ako reagovala verejnosť. Zatiaľ sú s verdiktom ministerstva spokojní a veria, že variant V3 sa zosúladí s územným plánom a ich domy sa nebudú musieť vyvlastňovať vo verejnom záujme. Mimochodom, podľa predbežných odhadov, by išlo asi o 20 rodinných domov. Pri novele stavebného zákona, ktorá opakovane nerieši vyvlastňovanie vo verejnom záujme podľa trhových cien, by to veštilo ďalšie problémy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.