chodcov. Za prvý štvrťrok 2003 došlo na území okresu k trinástim zrážkam chodca a vozidla. Jedna osoba bola usmrtená, sedem z nich bolo ľahko a osem ťažko zranených. V štyroch dopravných nehodách mali "prsty" deti do 15 rokov.
Kritickým úsekom je najmä mesto Poprad a jeho "hlavná tepna" Štefánikova ulica. Podľa slov šéfa Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru (ODI PZ) v Poprade Rastislava Polakoviča, v roku 2002 sa na území Popradu stalo 38 dopravných nehôd s účasťou chodcov. "Pri týchto dopravných nehodách boli tri osoby usmrtené, dvanásť ich bolo ťažko a dvadsaťtri ľahko zranených," uviedol pre náš denník riaditeľ ODI PZ.
Mesto chce komplikovanú dopravnú situáciu riešiť za pomoci semaforov. Dokonca chce zrušiť aj lávku vedúcu od Gymnázia Dominika Tatarku smerom do centra. Primátor A. Danko chce problém riešiť aj za pomoci úveru.
Ešte hrozivejšiu bilanciu evidujú dopravní policajti v susednom okrese Kežmarok. Za prvý štvrťrok 2003 pribudli do štatistík štyria mŕtvi chodci. Len nedávno prišlo o život dieťa z obce Podhorany, o čosi skôr zasa dôchodkyňa, ktorá zahynula na ceste medzi Huncovcami a Kežmarkom. "Medzi najkritickejšie úseky v meste Kežmarok patrí priechod pre chodcov pri nákupnom centre Zlatý Bažant," povedal nám hovorca Okresného riaditeľstva (OR) PZ v Kežmarku Jozef Žemba.
Problémy s chodcami majú aj v okres Stará Ľubovňa. Podľa dostupných údajov za prvý štvrťrok registrujú policajti šesť dopravných nehôd zavinených chodcami. Pri nich boli traja ľudia ťažko a pätnásti ľahko zranení. "V porovnaní s prvým štvrťrokom minulého roka nám stúpol počet dopravných nehôd zo 78 na 88," doplnil hovorca OR PZ v Starej Ľubovni Ján Čandík.
R. Polakovič si myslí, že príčin prečo počet nehôd zavinených chodcami stúpa je niekoľko. Chodci si podľa neho často zjednodušujú výklad Zákona o cestnej premávky. "Chodci si často myslia, že na vyznačených priechodoch pre chodcov majú absolútnu prednosť. Toto je nebezpečná interpretácia ako pre chodcov tak i pre vodičov," konštatuje šéf popradských "dopravákov". Chodcom i vodičom odporúča do pozornosti najmä paragraf 4, odstavec 2 a odstavec 4 Zákona 315/1996 a paragraf 53 toho istého zákona. "Z týchto ustanovení je zrejmé že chodec v Slovenskej republike na priechode prednosť nemá. Náhle vstúpenie do vozovky, na vyznačenom priechode bez rozhliadnutia sa, alebo veľmi krátku vzdialenosť pred prichádzajúcim vozidlom môže mať pre chodca vážne následky," povedal nám R. Polakovič.
Čo by mali robiť vodiči
- dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť a v blízkosti priechodu pre chodcov znížiť rýchlosť vozidla
- sledovať pohyb chodcov v blízkosti priechodov, zvýšenú pozornosť venovať správaniu sa detí
- dodržiavať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami
Čo by mali robiť chodci
- Zastaviť sa pred priechodom a rozhliadnuť sa na obe strany
- Nadviazať očný kontakt s vodičom prichádzajúceho vozidla a tým sa presvedčiť, či ho vodič vidí
- Vstupovať na priechod tam, kde má dostatočný rozhľad
- Nevynucovať si právo prednosti za každú cenu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.