v Prešovskom kraji s triedami pre malých inteligentov otvorila dvere svojich tried pre rodičov, ale aj ostatnú širokú verejnosť druhýkrát. Projekt PhDr. Jolany Laznivalovej CSc na Šmeralovej beží od školského roku 1998/99. Dnes majú nadpriemerní školáci na Šmeralovej vlastnú triedu v každom ročníku. Prvýkrát sa štvrtáci chystajú pokračovať v projekte na škole. V minulom roku putovali všetci na osemročné gymnázium.
Žiaci v triedach sú mimoriadne živí, vo väčšine prípadov vyžadujú individuálny prístup. Boli sme svedkom toho, ako si počas hodiny matematiky prváčik spieval: "Bolo by to všetko skvelé, keby to ten blbec celé...". Ďalší z malých géniov sa rozhodol, že bude tráviť matematiku pri tabuli bosý, na čo ho síce vyučujúca upozornila krútiacou hlavou, ale nechala ho vytvoriť si na situáciu vlastný názor. Hodnotenie nadpriemerne nadaných detí prebieha rôznymi formami, len nie známkou. K tomu v projekte pristupujú až na druhom stupni.
"Všetky deti v týchto triedach majú absolvované vedomostné i osobnostné testy. Podľa nich sú rozdelené do úrovní mierne nadané, stredne a vysoko nadané. Aj tu je to tak, že nie všetci sú rovnako šikovní, rovnako nadaní v každom predmete," informovala nás zástupkyňa riaditeľky pre vyučovanie na prvom stupni Anna Vystavělová. Inteligenčný kvocient žiakov sa pohybuje od 130 vyššie. "Najvyššie, čo sme tu mali, bolo cez 160 a jedno z budúcich dievčat, ktoré sa k nám hlásia, má IQ nemerateľné. Uvidíme, aké bude."
Učiteľky v triedach sú mladé, väčšinou sa k nadaným žiakom dostávajú s čerstvým diplomom. V triedach sú na vyučovaní dve. Minimálne jedna z učiteliek postupuje s triedou do vyššieho ročníka. "Okrem toho sa striedajú. Každá z učiteliek pozná všetky deti, ktoré tu máme," vysvetlila zástupkyňa.
Zo starších pedagógov sa do vyučovania v inteligentných triedach nehrnie nikto. "Chce to veľa práce, veľa príprav. Pracovné listy treba pripravovať doma, sedieť nad nimi a premýšľať, hľadať v literatúre, aby sa žiaci naučili tvorivo, logicky, analyticko-synteticky myslieť."
Učiteľka z 1. C Renáta Ivanecká minulého roku na osemročné gymnázium vyprevadila celú svoju štvrtácku triedu. "Učí sa dobre, len sa treba veľa pripravovať, vymýšľať veľa hier, logických úloh. Je to ťažké," potvrdila slová zástupkyne. Že strávi prvé roky praxe s malými inteligentami, sa jej počas štúdia ani nesnívalo. "Deti sú veľmi živé a nevedia sa poriadne vyjadrovať. Ich myšlienky predbiehajú slová," všimla si.
Mysliteľa, zameraného na informatiku a matematiku, Janíka Šimka (na obr.) sme našli dobrovoľne píšuceho test v 4. C. Život v triede, kde sú všetci spolužiaci považovaní za nadpriemerných, ho baví. Okrem školy zvláda aj sopránovú flautu. "Väčšinou hrávam, potom si robím domáce úlohy, a keď mi zvýši čas, trochu sa pohrám na počítači," priblížil nám svoj deň po škole. V tej by menil akurát "správanie spolužiakov". Na učiteľov si nesťažuje a piaty ročník plánuje začať na Šmeralovej.
Janíkova mama nám povedala, že synove schopnosti objavila, keď mal štyri. "Vtedy začal čítať. Nielenže poznal písmená, ale začal aj písať. Dodnes mám odložený papierik, ktorý mi napísal z nemocnice, keď mal štyri a pol. Mamka, príď si po mňa, napísal."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.