Maďarskom v Milhosti a druhý s Poľskom vo Vyšnom Komárniku. Keď sme asi hodinu po začiatku protestu prišli na slovensko-poľský hraničný priechod, živú zátarasu tvorilo asi 300 odborárov z rôznych organizácií v Prešovskom aj Košickom kraji. Mimo kovákov prišli aj stavbári, zdravotníci, lekári, metalurgovia a ďalší. Podporiť ich prišli na dvoch mikrobusoch aj poľskí odborári.
Člena predsedníctva OZ Kovo Jozefa Balicu sme sa opýtali, aký je jeho názor na kritiku zo strany ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o tom, že porušili cestný zákon, lebo nepožiadali o povolenie na protest. "Splnili sme si štandardnú ohlasovaciu povinnosť. Myslím si, že sme nič neporušili. Ústava SR nám dáva právo využiť na ochranu ekonomických a sociálnych záujmov aj takúto formu a tá je podľa nášho názoru nadriadená všetkým ostatným právnym normám."
Zhodne deklarovali, že protest je namierený proti sociálno-ekonomickej politike vlády. Nechýbali rapkáče, prejavy a výzvy s heslom Európu áno - chudobu nie.
Kolóna kamiónov a zájazdových autobusov na oboch stranách hraníc trpezlivo čakala. V čase nášho príchodu sa však vodič SAD na pravidelnej linke Dukla-Prešov hlasným klaksónom usiloval o uvoľnenie zátarasy argumentujúc, že naňho čakajú cestujúci. Zdôraznil, že čakanie by znamenalo zníženie výkonu a tým aj jeho mzdy. Na chvíľu stratil nervy a zdalo sa, že sa pokúsi obísť zátarasy po chodníku, hoci mu predák dopravákov vysvetlil, že na základe kolektívnej zmluvy má v takomto prípade právo žiadať od zamestnávateľa náhradu priemernej mzdy. "Náhradu žiadaj od riaditeľa Biroša. Zavolaj dispečing, aby na trasu vyslali náhradný spoj, mali ťa upozorniť," radili mu kolegovia a ochotne požičali mobil.
V inom prípade cez poľské hranice nepustili vodičku s diplomatickým pasom a inými povoleniami. Vysvetlili jej situáciu a poradili, aby využila iný priechod. Prekážky však odstránili pre poľských rodičov, ktorí prevážali postihnutého syna po liečebnom zákroku na Slovensku.
Napodiv pokojne znášali nútenú prestávku vodiči kamiónov. Prvého v kolóne a teda najdlhšie čakajúceho sme sa opýtali, či vedel o proteste slovenských odborárov a čo si o ňom myslí. "Nevedel som o tom. Idem z Maďarska a veziem náklad do Moskvy. Som na ceste už dlho a prestávka mi naruší plány, ale aj u nás sa štrajkovalo, hoci cesty uzavreli len na pol hodiny, nie na štyri. Bodaj by to vašim pomohlo," reagoval poľský vodič. Iný jeho kolega však mal hlavu v smútku. Viezol totiž náklad s mrazenými výrobkami. Športovejšie prijali zdržanie maďarskí vysokoškoláci, ktorí cestovali na volejbalový turnaj do Rzeszówa.
Medzi protestujúcimi sme oslovili zdravotníkov z michalovskej nemocnice, ktorí sa hlásili k umne namaľovanému transparentu. Opýtali sme sa ich, prečo sa pripojili k protestu. "Mám pocit, že žijeme v nejakej triede, kde sa rozbilo okno, nenašiel sa vinník a my všetci to musíme zaplatiť. Vláda nám chce siahnuť na platy. Chceme si vybojovať aspoň primerané mzdy, preto sme tu," povedal nám ich mladý hovorca a popísal, čo symbolizuje transparent. "Ľudia platia poisťovniam, poisťovne dostávajú veľké peniaze, nemocnice dostanú len drobné, chátrajú a Zajac nás za to ešte bije po hlave."
Nie všetci ľudia však sympatizovali s protestom odborárov. Napríklad Združenie mládeže Nová generácia vyzvala odborárov, aby nebránili rozvoju Slovenska heslom - Uhnite z cesty. Argumentovali, že v súčasnosti je nezamestnanosť na Slovensku najnižšia od novembra 1989 a to 15,44 percenta, účasť v referende o vstupe do EÚ bola 52,15 percenta a z nich až 92 percent chce Slovensko bez hraníc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.