požiadaviek vstupu do EÚ. Ako vyzerá profesionálny prístup úradníkov v Rožňave, o tom vie každý občan svoje.
"Keď mám ísť niečo vybaviť, už vopred sa na to musím psychicky pripraviť. Rozčuľuje ma neochota pracovníka, ktorý radšej bude preháňať človeka z dverí do dverí aj stokrát len preto, že sa mu nechce zdvihnúť telefón, alebo mu robí problém pozrieť sa do počítača," zdôverila sa miestna podnikateľka, ktorá nechce byť menovaná. "Zlé skúsenosti mám hlavne so Sociálnou poisťovňou, ale napríklad i s daňovým úradom. Ak niekto nezvláda svoju prácu, tak nech radšej uvoľní miesto niekomu, kto to zvládne lepšie. Je dosť nezamestnaných, je z čoho vybrať," skonštatovala.
S byrokratickým a arogantným prístupom sa stretávame aj my, redaktori. Neraz si vypočujeme poznámku v telefóne, ktorú počuť ani nemusíme, a podobne je to aj v osobnom styku. Sprivatizované inštitúcie a zahraničné firmy zavádzajú svoje štandardy správania sa ku klientom. Niektoré mestské úrady začali zavádzať takzvaný Etický kódex zamestnancov. Ten by mal riešiť vzťah zamestnanca ku občanovi na zodpovedajúcej úrovni. Ako nás informoval primátor Rožňavy Ing. František Kardoš, Mestský úrad v Rožňave (MÚ) zatiaľ takéto niečo nemá. "Zamestnanci sú povinní dodržiavať pracovný poriadok MÚ, etický kódex je niečo navyše. Je to však dobrý nápad, budeme o tom uvažovať," vyjadril sa F. Kardoš. "U nás vedieme pracovníkov k tomu, že sú tu pre občanov a nie naopak. Pracovať na takom mieste, akým je mestský úrad, znamená slúžiť občanovi," dodal. Konkrétne sťažnosti občanov na správanie sa pracovníkov rieši pohovormi s dotyčnými zamestnancami.
Ako sa nám podarilo z dostupných informácií zistiť, ani pracovníci Slovenskej pošty nemajú jednoznačne stanovený kódex správania sa ku klientom. Riadia sa vnútornými predpismi a všeobecnou smernicou. Podľa doterajších skúseností občanov tá zrejme nestačí. Na vlastnej koži sme sa presvedčili, že pracovníci pri okienku ako keby si neuvedomovali, že sú v bezprostrednom kontakte s klientom a ich správanie reprezentuje celú spoločnosť.
"Už sa ani nerozčuľujem, ako kedysi," dodáva podnikateľka z Rožňavy, "radšej sa snažím na nepríjemné správanie úradníkov čo najskôr zabudnúť."
Autor: jar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.