nedávno havarovaného bieloruského kamióna putovali do šrotu. A to necelý mesiac po nehode. Pri prísnejšom pohľade sú však štyri týždne dlhá doba. Vrak kamióna, bez ohľadu na to, či viezol alebo neviezol nebezpečný odpad, nemá v ochrannom pásme vodného zdroja a v národnom parku čo hľadať. Z pohľadu eurokritérií, ktoré čoskoro budú platiť aj u nás, bolo dianie okolo havarovaného kamióna fiaskom.
Paradoxne štátne orgány, platené z peňazí daňových poplatníkov a zodpovedné za ochranu vôd, prírody a elimináciu havarijných situácií, ukázali verejnosti svoj alibizmus a ľahostajnosť. Odbor životného prostredia sa z toho vyzul tvrdením, že podľa novej legislatívy to už nie je jeho parketa. Inšpektorát ochrany vôd krajskej inšpekcie životného prostredia o tom vraj nevedel a čakal na oficiálne oznámenie, napriek tomu, že v médiách to bola udalosť dňa. Podobne reagoval aj správca vodného zdroja, vodárne a kanalizácie. Správu národného parku Slovenský kras tento problém nezaujímal, pretože je len odbornou organizáciou bez výkonných právomocí. Nik z jej pracovníkov sa napríklad neunúval prísť pozrieť na likvidáciu trosiek.
Keď sa po dvoch týždňoch, tlaku médií a policajných vyšetrovateľov, museli kompetentí konečne rozhýbať, vznikol klasický problém - kto to zaplatí? Dopravca, šofér, poisťovňa? O vyčlenení peňazí z fondu na likvidáciu ekologických záťaží musel nakoniec rozhodnúť minister životného prostredia. Dá sa síce povedať, že s krížikom po funuse (nakoľko nafta a olej vytiekli bezprostredne po havárii), ale predsa. Prípadu sa ujala firma Jefta, špecializovaná na vyslobodzovanie ťažkej techniky. Na tejto obchodne a reklamne zaujímavej akcii však maturovala. Vzhľadom na náročný terén sa tak vyťahovanie vraku predĺžilo z pôvodných 4-5 hodín na dva dni a jeho rozpočet sa zdvojnásobil. Opäť sa potvrdilo, že je najkritickejším miestom južného ťahu z Bratislavy do Košíc a je zrelá na systémové riešenie. Popri alternatíve rozšírenia vozovky o jeden jazdný pruh, sa javí ako najvhodnejší tunel. Pokiaľ sa však na Soroške nič nezmení, ďalšia nehoda bude len otázkou času a samotný horský priechod sa rozrastie na obrovskú čiernu skládku odpadu najrôznejšieho druhu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.