príležitosti sprejazdnenia tunela jasal premiér, zainteresovaní baníci, cestári, projektanti, technológovia aj obyvatelia obcí, ktoré tunel odbremení od frekventovanej dopravnej tepny. Oficiálna časť sprístupnenia dopravnej brány zo Spiša na Šariš sa pretiahla do druhej popoludní. Jej súčasťou boli výhliadkové jazdy tunelom, ktoré kyvadlovo zabezpečovalo niekoľko autobusov.
Prvým bodom programu pred západným portálom tunela nad obcou Branisko bola skladba TeDeum od súčasného slovenského autora Bernarda Hersteka. Rovnako ako tunelová rúra mala na verejnosti včera premiéru. Po dvadsaťminútovke v podaní filharmónie, Prešovčiat a sólistov dostal slovo predseda vlády Mikuláš Dzurinda. Na úvod skonštatoval, že tunel je významným míľnikom na ceste Slovenska k prosperite. Tunel popod Branisko nie je podľa premiéra len diaľnicou, a prvkom slovenskej infraštruktúry. "Verím, že Európa cez neho dovidí aj na Šariš, Zemplín a ostatné regióny, ktoré sa otvoria." Stavba je podľa premiéra aj úžasné technické dielo. "Mali by sme byť väčší patrioti, nie nacionalisti. Budovať vlastenectvo a sebavedomie na tejto stavbe."
Túto myšlienku doplnil včera narodeniny aj meniny oslavujúci minister dopravy Pavol Prokopovič. Slovensko sa dokončením tunela podľa neho zaradilo medzi úspešných realizátorov náročných cestných stavieb vo svete. Minister si nezakrýva oči pred chybami, ktoré sa počas realizácie diela vyskytli, tvrdí však, "Kto nič nerobí, neurobí chybu." Zároveň verí, že sa počas trojmesačnej skúšobnej prevádzky tunela podarí vyliečiť aj všetky detské choroby na tomto diaľničnom úseku.
Generálny riaditeľ investora stavby Slovenskej správy ciest Dušan Faktor z tribúny na západnom portáli vyzdvihol fakt, že tunelom s diaľničnými privádzačmi cestári odklonili dopravu od najkomplikovanejšieho a najnehodovnejšieho úsek slovenskej cestnej siete. Hoci pod hlavičkou dodávateľ stavby figurujú len dve firmy, popri nich sa na diele podieľali aj desiatky subdodávateľských firiem. "Niektoré z nich na tomto diele vyrástli na úspešné podnikateľské subjekty." Pre iné sa podiel na stavbe tunela stal osudným, sklamali dôveru a stroskotali.
Jubileum včera v tunely oslavoval aj jeho projektant a generálny riaditeľ spoločnosti Inco Banské projekty Peter Čertík. Ten stovkám prítomných pripomenul pozoruhodné výsledky, ktoré sa slovenským staviteľom podarilo na stavbe tunela dosiahnuť. Pri razení prieskumnej štôlne sa tímy baníkov kopajúcich z dvoch strán stretli s odchýlkou len 22 milimetrov. Keď prerazili veľký tunel bola odchýlka len osem milimetrov. "Je to fantastický výsledok, aký ešte dosiahnutý nebol." Jedna čelba podľa Čertíka vyrazila 240 až 300 metrov tunela za mesiac, pričom európsky priemer je len 190 metrov. Prerazenie hlavného tunela trvalo len necelé dva roky. Záver slávnosti na západnom portály patril dvojici biskupov Mišinovi a Tondrovi, ktorí dielo ekumenicky požehnali.
Otváracie predstavenie tunela pokračovalo po spoločnom prejazde rúrou na východnom portály nad obcou Široké. Tu premiér skonštatoval, že vláda nezostala nikomu nič dlžná, zaplatila všetky pohľadávky. Priznal, že tunel chceli otvoriť skôr, neplánovali však také skoré spustenie diaľničného úseku od obce Fričovce. Včera tak na Slovensku pribudlo 15 nových diaľničných kilometrov. Celkovo na nich daňoví poplatníci vynaložili deväť a pol miliardy korún.
Minister Prokopovič na verejnom stretnutí s novinármi tvrdil, že Slovensko s budovaním diaľnic neprestáva. Slovenská správa ciest okamžite začína s budovaním diaľničného úseku Beharovce - Studenec, ktorý by mal stáť 700 miliónov korún. V pláne na najbližšie obdobie je aj diaľničný úsek Jánovce Mengusovce Hybe. Na jeho dostavbu plánujú použiť prostriedky z kohézneho fondu a ďalších fondov Európskej Únie. Prvých 12,5 miliardy korún začnú čerpať od mája 2004 po vstupe Slovenska do EÚ. S úsekom Jánovce Mengusovce by chceli skončiť do roku 2007.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.