príjmov Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP), a. s., tvorila štátna dotácia značnú položku. Pre tento rok to bolo 63,5 milióna korún. O tieto peniaze by mal podľa zámeru vlády dopravný podnik na budúci rok prísť.
"Do určitej miery ide o likvidáciu dopravy. Keď idú traja, štyria v osobnom aute, vyjde ich to lacnejšie než hromadná doprava. Mestá sa všade vo svete snažia nevpúšťať veľa áut do centrálnych a peších zón. Hromadná doprava je tiež ekologickejšia, šetrí životné prostredie," nesúhlasí so zámerom vlády prešovský primátor Milan Benč, ktorý ironicky tvrdí, že "keď sa ekonómovia k tomu takto postavia, tak potom môžeme všetko zrušiť a vrátiť sa ku kyjakom".
Ministerstvo financií navrhuje mestám, aby si riešili dotovanie mestskej hromadnej dopravy na svojej úrovni. Napríklad zvýšením mestskej dotácie, ktorá by sa vykryla zvýšením mestských daní, napríklad z nehnuteľností. Benč to však považuje za "neuvážený krok vlády" a za politikárčenie. Podľa jeho slov je ťažko oživovať život v meste tak, že od podnikateľov začne mesto vyberať stále viac peňazí. "Vláda skúša takéto krízové scenáre. Treba si pritom uvedomiť, že MHD nie je len pre Prešovčanov," vraví primátor a dodáva, že prešovskú MHD využíva až 40 percent Neprešovčanov.
Čo bude robiť Dopravný podnik mesta Prešov, ak nedostane štátnu dotáciu? Vychádza to na tri kroky - prepúšťanie v DPMP, zníženie výkonov, čo znamená nižší počet liniek a zvýšenie cestovného.
"Neviem si zatiaľ predstaviť, akou formou by malo prísť ku kompenzácii tých finančných zdrojov, ktoré mesto momentálne nemá, a dostáva na dotovanie dopravy zo štátneho rozpočtu," tvrdí výkonný riaditeľ DPMP Peter Janus. Podľa jeho slov sa úspornými opatreniami, ktoré už začali, nedá ušetriť ani polovica z dotácie. Naviac od nového roku by mala zdražieť aj nafta kvôli zvýšeniu dane z pridanej hodnoty.
Čo teda bude, až sa zámer vlády stane realitou? "Postupovať budeme len podľa toho, aké výkony si objednajú mesto a obce, na základe finančných možností," konštatuje.
"Keďže bola prijatá novela Zákonníka práce, tak je možnosť zvýšenia nadčasovej práce na 250 hodín. Nám by z toho mohlo vychádzať, že budeme znižovať počty pracovníkov aj v profesii vodič," hovorí Peter Janus na margo znižovania pracovníkov podniku. "Všetko to vychádza z tej prezamestnanosti a z toho, že jeden zamestnanec nás stojí mesačne v priemere plus mínus dvadsaťtisíc korún, čo je ročne štvrť milióna."
Aké bude mať DPMP kritériá pri prepúšťaní? Odborári sa totiž obávajú, že tí, ktorí sa podpísali pod petíciu proti prenájmu časti dielní (tejto téme sme sa už v Korzári venovali), budú prví na rane. "Toto je práve najväčší problém stanoviť kritériá. Je to ozaj veľmi ťažké," pripúšťa riaditeľ.
Podľa Janusa riešia tieto záležitosti spolu s priamymi nadriadenými a snažia sa zohľadniť kvalitu pracovníka. Prednosť majú mať všestranne využiteľní pracovníci.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.