číslom 112 sú naďalej k dispozícii aj čísla 150, 155 a 158, ktoré sú stále využívané dominantne. Na polícii v Poprade zaznamenali od 1. júla 23 volaní na číslo 112, v Starej Ľubovni len 5 a v Kežmarku neevidujú zatiaľ žiadne spojenie. Aj hasičské zbory a zdravotné záchranné služby pod Tatrami zaznamenávajú len minimálny počet volaní.
Ján Jedinák, primár oddelenia urgentnej medicíny v popradskej nemocnici potvrdzuje, že hlásení zo 112 nie je veľa: "Fungujú aj staré čísla, prevažne sa volá na ne. Centrálny systém je perspektívne dobrá myšlienka, ale ideálna by bola jeho organizácia na okresnej, nie krajskej úrovni."
K novému systému má pripomienky aj primár zdravotnej záchrannej služby v Kežmarku Ján Hencel: "Momentálny stav nie je zlepšením, skôr naopak. Podľa môjho názoru, v ozaj závažných prípadoch je vhodnejšie volať priamo na 155. Tak sa nestráca drahocenný čas a volajúci nemusí dvakrát hovoriť to isté."
Zástupcovia záchranných systémov za najväčší nedostatok centrálnej tiesňovej linky považujú spomalenie komunikácie a oneskorenie reakcií kvôli duplicitnému overovaniu informácií. "V situáciách s ohrozením života je každá minúta dôležitá. Pre ľudí so zástavou krvného obehu každá stratená minúta znižuje šancu na prežitie o 7 až 10 percent," dodal J. Hencel.
Ani podtatranskí hasiči zatiaľ nezaznamenali pri novom spôsobe tiesňového volania výraznú pomoc alebo uľahčenie práce. Podľa Vladimíra Zummera, operačného dôstojníka Hasičského zboru v Kežmarku, je hlavnou nevýhodou nového zariadenia nutnosť spätného overovania informácií. "Číslo 150 je záznamové, všetky dôležité údaje o volajúcom sa objavia na obrazovke počítača. Hovory na čísle 112 preberá centrála v Prešove, takže prípadné spätné overenie je zdĺhavejšie. Preto je momentálne jednoznačne výhodnejšie používať číslo 150," prikláňa sa k názoru ostatných "kolegov" V. Zummer.
Na zložitosť spätného overovania informácií poukazuje aj hovorca Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Poprade Pavol Paračka: "Informácie často musíme overovať, prípadne dopĺňať. Operátori v centrále ešte nemajú potrebné skúsenosti na rýchle a efektívne riešenie krízovej situácie." Práve kvôli nedostatku skúseností rozhodujú centrálni operátori niekedy nevhodne. "Už sa nám stalo, že dopravnú nehodu na Dechtároch hlásili nám. Na čísle 158 sa takéto omyly nestávali," uviedol P. Paračka.
Krajský dispečing v prípade potreby môže prepojiť núdzové volanie aj na Tatranskú horskú službu, ktorá však nie je základnou zložkou systému tiesňového volania. Ako uviedol riaditeľ Horskej služby Jozef Janiga, doteraz žiadne núdzové volanie cez číslo 112 nezaznamenali.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.