Prešov - Výstava historických vozidiel na prešovskej pešej zóne lákala v nedeľu pohľady väčšiny okoloidúcich.
"Celé to bolo poňaté ako súťaž, aby sme posádkam spestrili ich pôsobenie," uviedol pre Korzár hlavný organizátor netradičného podujatia a člen jedného z košických klubov historických automobilov Miroslav Kollár.
Od 8. do 10. hodiny mali veteráni v Košiciach zraz. Posádky absolvovali slalomovú trať. O desiatej mali ostrý štart s vloženými súťažami. Z Košíc išli cez Košickú Novú Ves do Košických Olšian, kde bol meraný úsek, potom cez dediny, v Kendiciach ich čakali súťaže zručnosti. Napoludnie sa veteráni presunuli na pešiu zónu do Prešova. Výstava trvala do 15. hodiny. Všetky disciplíny, ktoré počas dňa posádky absolvovali, vyhodnotili o 18. hodine v Košiciach pri Cassovii. Organizačne podujatie pripravili Veterán klub Košice a Veterán Šariš klub Prešov.
"Akciu sme zorganizovali aj preto, že v roku 1928 vznikol v Košiciach auto-moto klub, jeho prvá súťaž bola jazda pravidelnosti z Košických Olšian do Košickej Novej Vsi. Chceli sme to trošku oživiť. Je to tiež história automobilizmu na východnom Slovensku. Teraz prišlo celkovo 46 účastníkov. Niektoré posádky boli aj dvojčlenné. Mali sme tu asi 22 automobilov a 15 motocyklov. Najstarším automobilom bola krásna Praga Alfa z Popradu, s rokom výroby 1928 a ďalej Aero 1000, tiež z roku 1928. Z motocyklov patrila k najstarším Jawa 350 OHV zo Spišskej Novej Vsi, z roku 1934 alebo 1935. Celá táto akcia je poňatá ako zblíženie veteránskych klubov z východoslovenského regiónu. Podobná akcia bola v máji spojená s oslavami dní Košíc, vtedy sa nám ozvali kolegovia z klubov, ale teraz ich bolo ešte viac. Prišli veteráni z Popradu, Spišskej Novej Vsi, Michaloviec, Prešova, Rožňavy, Vranova nad Topľou a Košíc. Usporadúvame to najmä preto, aby ľudia videli, že aj tie staré veci, ktoré majú možno odložené niekde v šope alebo po pivniciach, môžu vyzerať krásne. Keď sa to všetko zreštauruje, zrekonštruuje a vynoví, tak sú to nádherné motocykle a automobily. Je to potešenie pre tých, čo dokázali z kopy šrotu niečo také úžasné urobiť a vdýchnuť tomu život. Každý, kto má záujem, dokonca ani nemusí mať doma auto alebo motocykel, je priaznivcom tohto veteránskeho hnutia. Keď vyhľadá vo svojom bydlisku klub, ktorý pracuje v regióne, určite ho radi prijmú," skonštatoval M. Kollár.
Podľa jeho slov sú ceny veteránov veľmi rôzne, lacnejšie sú motocykle, ktoré sa dajú kúpiť za tri až päťtisíc korún.
"Viac však do toho vložíte. Povedzme taká Jawa 250 'perák' vyjde v renovácii na 40- až 50-tisíc v nákladoch. Nepočítam hodiny strávené pri tom. U tých áut sa ceny rátajú na desaťtisíce, záleží to aj od značky. Domáce, československej výroby, tie nie sú až také drahé. Zahraničné značky, z ktorých bolo vyrobených málo kusov, tam sa už ceny šplhajú do státisícov, až cez milión korún."
Miroslav Kollár ešte pripomenul, že 20. septembra poriada Veterán Šariš klub v Prešove burzu náhradných dielov aj súčastí veteránov.
"Kto má doma nejakého rozobratého veterána alebo súčiastky, tak ich môže doniesť."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.