komunikáciou K4, cez kontroverzné umiestnenie spomaľovacieho prahu na Jánošíkovej, problematickej križovatke pri Čiernom moste až po priechod cez Sabinovskú. Zďaleka však nejde o jediné miesta, ktoré spôsobujú vodičom, chodcom a ďalším účastníkom cestnej premávky problémy. Spolu s dopravným inžinierom a projektantom Pavlom Titlom sme prešli viaceré takéto miesta v šarišskej metropole.
Most smerom z Košíc
Jednou z nezrovnalostí na moste smerom z Košíc do Prešova je, že pod mostom je stanovená maximálna výška pre vjazd vozidiel do 3,3 m, na druhej strane je zákaz vjazdu vozidiel do výšky 3,2 m. Okrem tohto nesúladu je na križovatke zlé radenie. "Čo je však zásadný problém - za ťažké peniaze sa tu vybudovalo rozšírenie mostu, ktorý v budúcnosti má slúžiť ako časť diaľničného privádzača na vjazde do Prešova, ale to, čo bolo tu vybudované mohlo slúžiť ako zaraďovací pruh. Niekto to vyšrafoval a plnou čiarou toto znemožnil. Len málo stačilo k tomu, aby sa tu zlegalizoval zaraďovací pruh v dĺžke skoro 100 metrov, čím by pri výjazde vozidiel z bočnej ulice na hlavnú komunikáciu zvýšila plynulosť a aj priepustnosť križovatky," hovorí P. Titl a poukazuje na inú nezrovnalosť, pár metrov ďalej: "Vodorovné značenie nekorešponduje so zvislým a paradoxom je, že podľa vyhlášky je pri takomto nesúlade nadradené zvislé značenie. To znamená, že oni by ten odbočovací pruh ani nemali používať, lebo podľa zvislého označenia je tu spoločný jazdný pruh pre smer rovný a doľava."
Odbočovanie k hypermarketu
Zastavili sme sa aj pri hypermarkete Tesco, kde Pavel Titl poukázal na inú vec. "Pri odbočovaní do zásobovacieho dvora hypermarketu Tesco sa vybudoval asi stometrový odbočovací pruh, aj so semaformi, ktoré nie sú funkčné, ani nikdy neboli zapnuté, lebo sú úplne zbytočné. Ale na druhej strane sa nevybudoval na križovatke z hlavnej cesty samostatný odbočovací pruh, to znamená, že akonáhle stojí v križovatke jedno alebo dve autá v smere rovno, tak sa už nedá odbočiť doprava. Keby sa peniaze, ktoré sa dali do toho odbočovacieho pruhu, dali do tejto križovatky, tak by to viac pomohlo, lebo pre zásobovanie je to denne možno desať, pätnásť áut, a pritom vpravo odbočuje denne možno päťtisíc áut. Bola by to oveľa výhodnejšia investícia."
"Drobnosti majstrov"
Pri ceste od Košíc smerom k Čiernemu mostu sme natrafili na pre vodičov pomerne dôležitú dopravnú značku Zmena organizácie dopravy. Z cesty ju však nie je vidieť, pred ňou je totiž reklamný panel. "O čo ide? O bezpečnosť cestnej premávky, alebo o reklamu?"
Zaujímavá situácia aj na Vajanského ulici, konkrétne pri vjazde z uličky od polície na Vajanského. Aj keď veľká Vajanského ulica je evidentne hlavnou cestou, chýba o tom akékoľvek značenie. To znamená, že podľa platných pravidiel cestnej premávky by mali mať správne prednosť tie vozidlá, ktoré na Vajanského vchádzajú z malej uličky od polície (pravidlo pravej ruky). O tom, že túto križovatku má polícia priamo pred nosom ani nehovoriac...
Semafor na Obrancov mieru
Na ulici Obrancov mieru je svetelná signalizácia na prechod pre chodcov. "Svetelne riadený priechod pre peších chodcov je priamo v križovatke, pritom križovatka celá nie je svetelne riadená, z vedľajších smerov sa riadi dopravným značením. Toto tiež normy nepoznajú. Lebo keď vychádzam z tejto komunikácie (vedľajšia Ulica Československej armády) a chcem odbočiť vpravo, neviem, či mi svieti červená, alebo zelená." Podľa Titla je križovatka nevhodne riešená a "je v rozpore s normou". Semafor by totiž mal byť pred križovatkou, nie za ňou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.