zabezpečujúcich prímestskú dopravu vo verejnom záujme. Nie je žiadnym tajomstvom, že štát ani v minulosti príspevkami nevykryl straty za zľavnené cestovné pre študentov a dôchodcov v plnom rozsahu. SAD-ky z roka na rok zápasili s dlhmi.
Poznamenávame, že prešovská SAD, a. s. eviduje v tomto polroku pohľadávku voči štátu vo výške 14 miliónov korún a vlani išlo o 34 miliónov. Ani v iných krajoch Slovenska nie je situácia ružovejšia. Ako sa po rokovaní s ministrom financií Ivanom Miklošom o návrhu rozpočtu na rok 2004 župani dozvedeli, ani nasledujúci rok sa tento problém nevyrieši.
"Je to neskutočné. Prísun prostriedkov bude presne mapovať tento rok. Pritom zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív len pre prepravcov v Prešovskom kraji znamená stratu 16 miliónov korún a predpokladá sa, že na budúci rok pôjde o 50 miliónov. Už teraz máme 5 alebo 6 žiadostí o zrušenie spojov a tento trend môže pokračovať," uviedol predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Peter Chudík (na obr.). Logickým dôsledkom nedostatku zdrojov bude pravdepodobne ďalšie zvyšovanie cestovného. Prepravcami sú totiž po vlaňajšej vlne privatizácie prevažne súkromné spoločnosti, ktoré si už nemôžu dovoliť sponzorovať prepravu.
Župani hovorili tiež o ďalšej kompetencii v oblasti dopravy a to na úseku pozemných komunikácií, ktorú majú prevziať od januára 2004. Toto predpokladá úlohu vysporiadať vlastníctvo pozemkov pod cestami II. a III. triedy, čo v rámci Slovenska znamená záväzky v objeme 12 miliárd korún. "Samosprávne kraje to nemôžu zvládnuť a pokiaľ áno, malo by byť jasné, ako sa budú riešiť tieto záväzky štátu. Nie sú jasné ani pravidlá, respektíve financovanie na úseku majetkovej správy a údržby ciest. Máme obavy, aby na budúci rok nenastal chaos vo vzťahu k správe týchto komunikácií."
Pripomenul, že zákon v rámci reformy verejnej správy prijala vláda zhruba pred dvoma rokmi, ale VÚC fungujú rok a trištvrte. Napriek tomu sa spôsob financovania ešte neriešil a rezortné ministerstvo doteraz nepredložilo stanovisko k pripomienkam županov a neinformovalo ich či boli zakomponované do návrhu dohody.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.