Železničnej spoločnosti (ZSSK) Košice.
V súpravách Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) systém už železničiari skúšajú asi mesiac, oficiálne sa však rozbehne od januára.
"Vybrali sme si ten najťažší región. Sme presvedčení, že keď sa nám podarí uviesť ho v tomto uzavretom regionálnom režime, vychytáme na ňom všetky nedostatky, nebude problém aplikovať ho aj na ostatných regionálnych tratiach," uviedol prednosta divízie Obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy ŽSSK Košice Ladislav Olexa.
Podľa jeho slov hlavným cieľom pilotného projektu je dosiahnuť elimináciu strát, ktoré vznikali na tatranských tratiach tým, že sprievodca vlakovej súpravy nestihol vybaviť všetkých cestujúcich. Mnohí si totiž cestovné lístky museli kupovať priamo v električke, pretože nie všetky zastávky boli vybavené predajňami lístkov. Samoobslužný výpravný systém zjednoduší formu cestovania. Pasažieri si budú môcť cestovný lístok zakúpiť na rôznych miestach, napríklad v potravinách, novinových stánkoch, v recepciách hotelov či informačných kanceláriách. Po vstupe do tatranskej električky si lístok označia v znehodnocovači. Sprievodcov vlakových súprav tak postupne nahradia revízori.
"Neznamená to, že sprievodcovia prídu o prácu, z dnešného počtu sprievodcov veľká väčšina postúpi na funkciu vlakového revízora," ujasnil situáciu L. Olexa.
Práve včera zástupcovia železníc mali prvé rokovania s budúcimi predajcami lístkov. Po podpísaní mandátnych zmlúv už nákup lístkov mimo železničných staníc bude realitou. "Podarilo sa nám dospieť do tohto štádia aj vďaka dobrej spolupráci so samosprávou a mestom Vysoké Tatry. Máme pripravené aj ďalšie spoločné projekty, medziiným napríklad integrovaný dopravný systém. Dúfame, že bude priechodný," dodal L. Olexa.
Železničná spoločnosť investovala do zavedenia samoobslužného výpravného systému zatiaľ okolo 200-tisíc korún. Cieľom projektu je dosiahnutie väčšej mobility a lepších ekonomických výsledkov. "V tejto fáze sa snažíme pôsobiť skôr výchovne, zvyknúť ľudí na nový systém a na to, že nesú zodpovednosť za svoju prepravu. Vlakoví revízori budú po represii a pokutách siahať až neskôr," dodal L. Olexa.
Pilotný projekt chcú železničiari vo Vysokých Tatrách vyhodnotiť po zimnej sezóne, pravdepodobne na konci apríla.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.