popísal zaujímavý paradox smolnícky podnikateľ Otomár Vasilco. Spoločnosť Slovnaft v týchto dňoch likviduje smolnícku čerpaciu stanicu. Od stredy mali motoristi možnosť kúpiť si v Smolníku benzín lacnejší o dve koruny a po vyčerpaní zásob sa stavba zrovná zo zemou. Smolníčania sú však zúfali a podnikajú kroky na záchranu tejto prevádzky.
"Najbližšie benzínové stanice sa nachádzajú v Medzeve, Gelnici a Nálepkove. V priemere však ide o 25 kilometrovú vzdialenosť. Ako majú v Smolníku existovať podnikatelia, ktorí napríklad hospodária v lesoch? Nákladné autá, traktory, píly, všetko predsa funguje na benzín či naftu. A vozenie pohonných hmôt v cisternách nepripadá do úvahy," tlomčí názory tunajších podnikateľov O. Vasilco.
Aj vedenie obce prijíma s nevôľou fakt, že v Smolníku bude čerpacia stanica zrovnaná so zemou. "Robil som všetko preto, aby som zabrzdil tento proces, ale márne. Oslovil som aj prezidenta. Smolníčanom chýbajúca stanica poriadne skomplikuje život. Je to hlavne neprípustné pre podnikateľov," zaujal stanovisko starosta Smolníka Ján Fritsch.
Ako ďalej uviedol, obec sa pokúsila dohodnúť s vlastníkom a budovu i priľahlý pozemok odkúpiť. "Stanicu by sme potom prevádzkovali z vlastných zdrojov, samozrejme v súlade s ekologickými normami," poznamenal smolnícky starosta.
Spoločnosť Slovnaft odôvodňuje svoje rozhodnutie prísnymi ekologickými normami a nízkou ekonomickou rentabilitou. "Slovnaft sa v priebehu posledných dvoch rokov pustil do masívnej modernizácie a rekonštrukcie celej svojej maloobchodnej siete. S tým je spojené aj ukončenie prevádzky tých čerpacích staníc, ktoré nemajú predpoklady dosiahnuť v primeranom čase návratnosť prostriedkov na modernizáciu. Do tohto zoznamu patrí aj Smolník," vysvetlil vedúci odboru pre vzťahy s verejnosťou v spoločnosti Slovnaft Dušan Valúch.
Čerpacia stanica v Smolníku je teda podľa jej vlastníka technologicky zastaralá ekonomicky neefektívna, ale aj zaťažená ekologickým dlhom "Prevádzkovateľ je zo zákona povinný odstrániť narušenie kvality vody, respektíve pôdy spôsobené dlhoročnou manipuláciou s uhľovodíkovými palivami a mazivami v lokalite stanice. To je aj dôvod nesúhlasu Slovnaftu s odpredaním pozemku a zariadenia stanice obecnému úradu Smolník. Zmena majiteľa totiž nezbavuje zodpovednosti predchádzajúceho vlastníka," dodal D. Valuch.
Smolníčanov pobúril aj fakt, že na búranie stavby spoločnosť minie miliónovú sumu. Za tieto peniaze by podľa nich mohla fungovať aj nová prevádzka. "Sanácia pozemku naozaj nie je lacná záležitosť. Po demontáži skladovacieho a výdajného zariadenia a demolácii objektu je potrebné zeminu vybagrovať, previezť do priestoru dekontaminácie. Potom musíme aplikovať príslušné baktérie rozkladajúce uhľovodíky a po dosiahnutí vyhovujúceho stavu vrátiť zeminu na pôvodné, alebo iné miestnou samosprávou určené miesto. To všetko vyjde našu spoločnosť na tri milióny korún," potvrdil nám túto informáciu D. Valúch.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.