vedeckou knižnicou v Banskej Bystrici, uspeli aj Spišiaci. V kategórii Iné kalendáre získal prvenstvo nástenný reliéfny kalendár pre zrakovo postihnutých s tematikou tatranských chát, ktorý na rok 2004 vydala Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči. Autorom reliéfnych obrázkov je Levočan Peter Baluch. Aj jeho zásluhou sa môžu nevidiaci ľudia zoznámiť s vysokohorskými chatami v Tatrách. Reliéfna grafika alebo tiež plastické, vypuklé obrázky sú formou prístupnou vnímaniu nevidiaceho človeka, ktorý si obraz jednoducho "prečíta" hmatom. Vďaka kalendáru môžu zrakovo postihnutí spoznať chatu pod Soliskom či pod Rysmi, Zbojnícku chatu či Sliezsky dom. Nápad vytvoriť na tento rok reliéfny kalendár s témou tatranských chát skrsol v hlavách ľudí v levočskej knižnici pre nevidiacich.
"Reliéfne obrázky vznikajú na základe predlohy, fotografie, ktorú dostanem z knižnice pre nevidiacich. Chaty som robil z kúskov kartónu, napríklad pri obrázkoch zvierat, ktoré sú viac plastické, som predlohu vymodeloval z moduritu. Obraz si nakreslím a prikladám postupne jednotlivé vrstvy, kamene, okná tak, aby som dodržal plastickosť. Každý návrh dám nevidiacim na korektúru, aby som vedel, či obrázok vedia prečítať. Môže sa stať, že pripravím návrh podľa vlastnej fantázie, no ľudia nebudú cítiť, čo tam je - či strom alebo kameň. Vtedy to treba prerobiť," odhaľuje P. Baluch zákulisie zrodu plastických obrazov.
Spoluautor jedného z najkrajších slovenských kalendárov tvrdí, že reliéfnou grafikou sa dá zobraziť všetko. Svedčia o tom aj jeho doterajšie práce pre levočskú tlačiareň - predchádzajúce nástenné kalendáre zobrazovali erby slovenských miest, národné parky, dopravné značky, levočské pamiatky, kostoly. Príprava reliéfnych obrázkov je precízna práca s detailmi, predstavte si napríklad gotický oltár Majstra Pavla z Levoče s jeho klenbami či ovcu tak, aby tam nevidiaci pri "pozeraní" cítil náznaky vlny. Rôznym povrchom sa dá rozlíšiť aj farebnosť, napríklad odlišná farba sa dá dosiahnuť použitím brúsneho papiera ako podkladu pre časť obrázka, ktorý po vytlačení dostane drsný povrch.
P. Baluch začal s reliéfnou grafikou v časopisoch v bodovom písme, ktoré vydáva tunajšia knižnica pre nevidiacich čitateľov. Na začiatku boli grafické značky. Prvý kalendár prišiel v roku 1998, boli to erby dvanástich slovenských miest, po nich prišli ďalšie. Kalendár s tatranskými chatami nie je prvým oceneným dielom levočskej knižnice. Samotná cena pre P. Balucha vraj neznamená niečo extra. "Skôr má pre mňa význam to, že ľuďom pomôžem a práca, ktorú som tu odviedol, ma bavila," dodáva levočský výtvarník.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.