okolnosti úmrtia len 5-ročného chlapčeka, či vodičov mazdy a hondy, vyvolali otázky o tom, kedy sa už začne stavať sľubovaná diaľnica D1 Prešov-západ - Svinia. Vyhasli tri ľudské životy a ľudia si celkom prirodzene kladú otázku, či ich zavinila len ľudská chyba. Za posledné roky bolo na tomto úseku cesty priveľa dopravných nehôd. Verejnosť preto celkom prirodzene očakáva, a to už niekoľko rokov, že diaľnica skvalitní dopravný systém výjazdu z Prešova na Branisko a naopak. Rezortné ministerstvo aj Slovenská správa ciest (SSC), už neraz deklarovali, že prostriedky na výstavbu sú schválené a čaká sa len na vydanie stavebného povolenia.
Zaujímalo nás preto, aká je aktuálna situácia a oslovili sme prešovský Stavebný úrad, ktorý by mal stavebné povolenie vydať. Nedozvedeli sme sa však nič nové. Situácia sa za posledný mesiac, kedy sme informovali o spornom prístupe k vysporiadaniu majetku občanov zo strany Vodohospodárskej výstavby (VV), š. p. poverenej SSC na tento úkon, nezmenila. "Konanie v súvislosti s obmedzením vlastníckych práv niektorých vlastníkov je stále prerušené. Lehota 60 dní uplynie v niektorých prípadoch v máji, v niektorých v júni. Bola tu istá postupnosť, ale doteraz sme od žiadateľa, teda Vodohospodárskej výstavby nedostali žiadne podklady, aby sme mohli konať ďalej," povedal nám vedúci prešovského Stavebného úradu Marián Harčarík.
Pripomíname, že od VV sa očakávalo, že k návrhom na obmedzenie vlastníckych práv doložia doklady o tom, že kúpno-predajnú zmluvu na základe ocenenia pozemkov podľa súčasne platných právnych predpisov vlastníci odmietli, vrátane znaleckého posudku, geometrického plánu a podobne. Doterajšia prax bola taká, že vlastníkom ponúkali len zmluvu o budúcej zmluve, ktorá predpokladala majetkové vyrovnanie v lehote do troch rokov, teda do skončenia výstavby. Naviac, podľa cien bez ocenenia súdnym znalcom a iných právnych náležitostí, nehovoriac o cene podľa starej vyhlášky z roku 1991. Nič z toho však VV Stavebnému úradu nepredložila. V tej súvislosti dodávame, že na aprílovom rokovaní zainteresovaných strán na Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja SR, zástupcovia štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Košice deklarovali, že na uzatváranie kúpnopredajných zmlúv ani neboli investorom oprávnení. Zároveň nepriamo obvinili Stavebný úrad a mesto Prešov, že zdržiavaním procesu vydania stavebného povolenia predražujú stavbu. "Navrhli sme postup riešenia. Posúdime, čo nám partneri v dokumentácii predložia. Nechceme pripustiť, aby vlastníci museli podávať opravné prostriedky k rozhodnutiu nášho úradu," dodal Harčarík.
Faktom totiž je, že vlastníci poznajú svoje práva a dá sa predpokladať, že za ne budú bojovať. Akúkoľvek chybu by potom museli riešiť právnici a súdy a až potom by sa proces výstavby diaľnice predražoval a zdržiaval. Ponúka sa tu teda otázka v čom je problém? Zdá sa, že nie je. Projektová dokumentácie existuje, územné rozhodnutie platí, peniaze sú. Ostáva len vyrovnať sa s vlastníkmi pôdy podľa dikcie zákona.
Napokon, skúsenosti v súvislosti s Nábrežnou komunikáciou v Prešove hovoria jasnou rečou. Chyby uznal aj Najvyšší súd SR. K procesu vyvlastnenia len nedávno okresný prokurátor podal ďalšie tri protesty a prešovský Stavebný úrad im vyhovel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.