financovaného z fondu Phare. Na jej základe teraz realizuje pre 196 tretiakov sériu zážitkových kurzov orientovaných na uplatnenie absolventov na trhu práce.
Manažérom projektu je riaditeľ SPŠS Marián Viňanský a koordinátorkou Božena Inášová. Ako sme sa sami presvedčili, vytvorili ideálne podmienky pre inovatívny spôsob vzdelávania, ktorý je odlišný od školského systému. S prvými stretnutiami začali 17.mája a záverečný workshop sa má uskutočniť 28. mája, kde ho externí lektori-praktici zo združenia Kaba Slovensko aj organizátori verejne vyhodnotia. Pôjde o vstupný aj záverečný test, z ktorého urobia závery o tom, akú sumu informácií študenti vedeli pred kurzom a akú získali po absolvovaní. Hodiny na danú tému trvajú od 50 do 120 minút. Všimli sme si, že lektori bazírujú na rovnocennom vzťahu s respondentmi pri rozoberaní pocitov, zážitkov a vlastných skúseností.
Zaujímalo nás, ako kurzy v praxi prebiehajú a čo je ich obsahom. Študentov sme zastihli pri riešení úloh a v uvoľnenej atmosfére, tak málo podobnej vyučovaciemu procesu. "Bolo to iné, ako v škole, mohli sme sa o veciach viac rozprávať. Teraz už vieme viac o tom, ako si hľadať zamestnanie, aj keď ja by som chcel ešte študovať. Možno jazyky, aby som mohol pracovať niekde vonku. Na východe to ešte potrvá dlho, kým tu budú automobilky," povedal nám aj za spolužiakov Andrej Andrejovský. Jeho spolužiačka netajila, že sa z techniky chce na vysokej škole trochu preorientovať a ocenila pracovný zošit, ktorý dostali k dispozícii. Ten bude, podľa jej slov, akýmsi vodítkom aj v budúcnosti. Ostatní sa zhodli v tom, že ešte nepoznajú praktický život a práve tento kurz ich motivuje k tomu, aby o svojej budúcnosti ešte rok pred maturitou rozmýšľali.
Koordinátorky Boženy Inášovej sme sa opýtali, čo je úlohou lektorov. "Sprostredkovať sumu informácií o trhu práce, základných pracovno-právnych vzťahoch, ako si napísať životopis, žiadosť o zamestnanie, či ako sa pripraviť na vstupný pohovor. Nosnou témou je však komunikácia, sebapoznanie a sebahodnotenie. Pri jednoduchých cvičeniach sa odráža ich flexibilita, obrazotvornosť aj logika a musí tu fungovať vzájomná spätná väzba."
Vákuum pri praktickej orientácii na pracovnom trhu, ktorú mohli zaplniť len projekty tohto druhu, sa má v budúcom školskom roku zmeniť. Štvrtáci na stredných školách by mali mať do vyučovacieho procesu zapracovanú jednu hodinu týždenne, takzvaného úvodu do sveta práce. "Zatiaľ je to vízia, ale dobrá myšlienka. Skúsenosti z týchto kurzov však potvrdzujú, že hodiny by nemali viesť učitelia, aby to nebolo len o teórii, ale lektori-praktici," povedala nám jedna z lektoriek, Zdena Hudáková, poukazujúc na fakt, že reálny život za stenami školy je často iný, než na aký sú študenti pripravovaní.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.