Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Jedinému diaľničnému tunelu na Slovensku šéfuje žena!

Prvý a zatiaľ jediný diaľničný tunel na Slovensku si tento mesiac pripomenie prvé narodeniny. Denne ním prejde v priemere šesť až sedem tisíc

vozidiel. Zatiaľ je tunel Branisko stále v skúšobnej prevádzke. Už druhý mesiac mu šéfuje žena. Ing. Iveta Hybenová sa prvého apríla stala novou vedúcou strediska Správy a údržby diaľnic v Behárovciach. V cestnej doprave je doma už roky, vyštudovala dopravu a od skončenia školy pracovala najprv v Okresnej správe ciest, neskôr v Slovenskej správe ciest. Prihlásila sa do výberového konania na vedúcu behárovského strediska a uspela. Pochádza z technickej rodiny, takže sa dá povedať, že čiastočne je technický typ. Ako priznáva, teoreticky mala o tuneli naštudované všeličo, ale keď sa prvýkrát zoznamovala s technológiou tunela, so spôsobom odvetrávania, vysokonapäťovými zariadeniami, nasávacími ventilmi, klapkami, drenážnou kanalizáciou, požiarnym systémom a ďalšími súčasťami technológie Braniska, prežívala zvláštne chvíle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Pociťovala som obrovskú zodpovednosť," hovorí. Obsiahnuť tunel so všetkým, čo k tomu patrí, nie je podľa I. Hybenovej vôbec jednoduché. "Obnáša to veľký rozsah prác, pretože je tu stavebná časť, zložitá technologická časť aj ekonomická práca a človek musí obsiahnuť toto všetko. Mám tu kvalifikovaných ľudí, odborníkov, na ktorých sa môžem spoľahnúť a vzájomnou spoluprácou sa dá všetko zvládnuť," tvrdí.

Stredisko so 60 zamestnancami má okrem samotného tunela na starosti aj dvanásť kilometrov diaľnic od križovatky Behárovce po križovatku pri Fričovciach. Tunelom pod horským masívom Branisko prechádza jeho vedúca každý deň minimálne dva razy. Počas nedávnej odstávky ju bolo vidieť aj v montérkach. "Odstávka bola plánovaná, bežne vo svete sú minimálne dve odstávky tunelov do roka, pretože údržba je nevyhnutná a počas prevádzky tunela sa robiť nedá. Takže odstávky budú aj v budúcnosti," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Ako pravá odborníčka nám počas prehliadky tunela podrobne predstavila kompletný bezpečnostný systém, vďaka ktorému považuje Branisko za bezpečný tunel. "Zatiaľ sme, našťastie, nemali žiadne problémy. Dopravné nehody, ktoré boli pri alebo v tuneli, spôsobili vodiči nesprávnym spôsobom jazdy," hovorí.

Operátori z riadiaceho centra jej dávajú za pravdu. Tunel a obidva jeho portály sú denno-denne nepretržite sledované 89 kamerami. Nad správaním ľudí, ktoré zaznamenajú, sa niekedy dá pousmiať, no občas človeku ostáva rozum stáť. Odstupy medzi vozidlami, maximálne povolená osemdesiatka a zákaz predchádzania - to sú pravidlá, ktoré niektorým motoristom nič nehovoria.

Tunel Branisko v číslach

Dĺžka razenej časti tunela 4822 m

Dĺžka západného portálu 73,4 m

SkryťVypnúť reklamu

Dĺžka východného portálu 79,2 m

Šírka vozovky 7,5 m

Výška dopravného priestoru 4,5 m

Maximálne stúpanie 1,2 %

Celkový svetlý prierez tunela 68 m2

Navrhovaná rýchlosť 80 km/h

Prívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané cez vetraciu šachtu hlbokú 120 metrov s priemerom 7 metrov umiestnenú približne v polovici tunela. V tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzové zálivy. Vozovka je cementobetónová s celkovou hrúbkou 240 mm. Tunel je prepojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých 360 metrov. Každých 240 metrov sa nachádzajú SOS skrinky, každých 120 metrov sú protipožiarne výklenky s hydrantmi.

Autor: top

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 894
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 423
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 265
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 551
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 074
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 924
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 629
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu