minút pred podpisom pohľadníc inaugurovali zástupcovia samosprávy a rezortu dopravy. Známka, vydaná v emisnej rade technických pamiatok, pripomína sté výročie od zavedenia premávky tatranského omnibusu.
"Z pohľadu dnešnej terminológie to bol trolejbus, ale vychádzame z dobových zvyklostí a vtedy v Tatrách ešte nepoznali iné pomenovanie, ako omnibus. Bol to fakticky prvý trolejbus v Rakúsko-Uhorsku a začala sa ním éra rozširovania hromadnej prepravy osôb. Pred rokom 1904 kúpeľných hostí z Popradu do Tatier vozili fiakre," upresnil Ladislav Olexa z Divízie osobnej prepravy Železničnej spoločnosti. Tatranský omnibus premával na trati medzi Popradom a Starým Smokovcom dva roky.
"Viažu sa k tomu viaceré historky, veľa sa hovorilo o tom, že hrkot drevených kolies z omnibusu plašil kone fiakristov, vraj dochádzalo k nehodám," spomenula Ľubica Pavlovičová z Poštovej filatelistickej služby Slovenskej pošty. Ako dodala, známka z emisnej rady technických pamiatok je obľúbeným predmetom zberateľov. "Je výborným nositeľom informácií z histórie, zároveň nás reprezentuje vo svete. Vydali sme ju v náklade dvestotisíc kusov, jej hodnota je 14 korún," upresnila Ľ. Pavlovičová. Podľa jej slov sa už v minulosti na trhu objavili známky s tatranskými, nielen historickými motívmi.
Autorom známky je prešovský výtvarník Ľubo Guman, ktorý si tvorbu filatelistického umenia vyskúšal po prvý raz. "K Tatrám mám špecifický vzťah, preto som rád prijal ponuku na vytvorenie známky s touto témou. Priznávam, že som ani veľmi nevedel, čo je omnibus a ako fungoval. Snažil som sa skôr zachytiť atmosféru doby, vnútornú krásu stroja, nie jeho technický popis," povedal výtvarník. Po štvormesačnej intenzívnej práci vytvoril štyri návrhy. "Ten prvý mám najradšej, je taký veselý, snažil som sa v ňom zachytiť radosť ľudí, ktorí mali šancu byť pri tej výnimočnej udalosti, keď omnibus začal premávať. Nakoniec som ho musel prepracovať do výslednej, trochu "triezvejšej" podoby," upresnil Ľ. Guman.
Trolejbus, vtedy ešte nazývaný omnibusom, ako nový dopravný prostriedok priviezli pod Tatry spoločníci Matejka Kriger. Prvé tri vozne nakúpili v Drážďanoch. Dvanásťkilometrovú trať omnibus prešiel za hodinu a štvrť, zastávky mal aj v podtatranských obciach a naraz dokázal prepraviť tridsať cestujúcich. Denne na tejto trati premávalo päť spojov jedným a rovnaký počet druhým smerom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.