zamestnávali podstatnú časť obyvateľov regiónu. Vyrábali a vyrábajú patentované, na svetových trhoch žiadané výrobky. Zdá sa, že to všetko je minulosťou. Životaschopným firmám spravidla chýbajú prevádzkové zdroje a banky sú v poskytovaní úverov až veľmi opatrné. Výsledkom je prepúšťanie a redukovanie výrobného programu.
Výnimkou nie je ani výrobca kuželikových ložísk, prešovské ZVL Auto, s. r. o., Prešov. "Sme v situácii, keď ložiská nepredávame, ale doslova rozdeľujeme, len aby sme dodržali objednávky," uviedol generálny riaditeľ Miloslav Vysoký (na snímke). Aj keď im priazeň odberateľov na svetových trhoch ostala, mimochodom, vyvážajú 90 percent svojej produkcie, ich ročný obrat predstavuje 400 miliónov korún, je tu problém. Chýbajú im financie, aby mohli systematicky udržiavať výrobný program.
Tento rok im priniesol niekoľko zásadných zmien. Talianska spoločnosť ZVL Italia bola od roku 1998 stopercentným vlastníkom, ale po zmene zákona sa pomer zmenil. "Ide skôr o vynútenú organizačnú zmenu. V súčasnosti ZVL Italia vlastní 98 percent a ja ako manažér 2 percentá spoločnosti."
Tých zásadnejších zmien však bolo hneď niekoľko. Vo februári tohto roku ohlásili hromadné prepúšťanie a z firmy muselo odísť 60 zamestnancov. M. Vysoký netajil, že dôvodom boli finančné problémy. Istá nemenovaná banka manažmentu avizovala, že v marci im vypovedá úver vo výške 28 miliónov korún.
"Bol to nečakaný a nepríjemný ťah, ale do 14 dní sme úver vrátili z prevádzkových zdrojov. Neskôr sa nám podarilo získať cudzie zdroje v objeme 26 miliónov a firmu sme znova stabilizovali. Potrebovali by sme viac financií, aby sme mohli plniť objednávky a pokryť neplánované výdavky na údržbu technológie. Rokujeme ďalej, ale banky nás považujú za firmu lokálneho významu. Trend podkapitalizovania pokračuje," konkretizoval situáciu. Na otázku, s akým objemom by mohli dodržať výrobný program, odpovedal, že potreba sa pohybuje na úrovni 60 miliónov korún.
V tom istom čase však prišiel ďalší šok vo forme zvýšenia ceny ložiskovej ocele. ZVL Auto bolo nútené zvýšiť cenu svojich výrobkov, čím stratilo konkurencieschopnosť v strednej Európe, kde je prílev ruských a ázijských ložísk za oveľa nižšie ceny. Manažment musel rozbehnúť rokovania s odberateľmi a uzavrieť dohody aspoň o čiastočnej kompenzácii ceny výrobkov, čo nie je ľahké počas roka najmä v prípade dlhodobých zmlúv. Dohody s najväčšími odberateľmi sa im podarilo ovplyvniť až v júli. Cenu výrobkov však mohli zvýšiť len o 5 percent, hoci cena ocele ovplyvnila výrobné náklady oveľa výraznejšie.
Pod negatívny hospodársky výsledok sa však podpísali aj kurzové zmeny, teda prepad dolára voči euru a posilnenie slovenskej koruny. "Kurzové rozdiely pre nás znamenali stratu okolo 20 miliónov korún. V druhom polroku chceme dosiahnuť vyrovnaný hospodársky výsledok. Plánujeme uviesť nový výrobok na nemecký trh."
Po vstupe talianskeho partnera do spoločnosti v roku 1998 bolo dohodnuté memorandum, že počas desiatich rokov sa budú zisky investovať do rozvoja. Tie sú však skromné. "Časť odpisov každý rok investujeme. V júni sme spustili nové kompresory v hodnote 18 miliónov korún, od ktorých očakávame úsporu energie a zníženie prevádzkových nákladov. Máme ambíciu postaviť novú halu vrátane technológie v záujme koncentrácie a zvýšenia efektivity výroby. Vstupné operácie sa budú robiť v starej hale a finálne v novej. Pokúsili sme sa požiadať o spolufinancovanie prostredníctvom grantu EÚ s tým, že tretinu zdrojov si budeme musieť zabezpečiť. V súčasnosti je to v rovine projektovej dokumentácie a možno koncom jesene sa začnú aj stavebné práce."
V súčasnosti v ZVL Auto pracuje 424 zamestnancov a ďalších 69 v dcérskej spoločnosti ZVL TS, čo je vlastne odčlenená náraďovňa, ktorá vyrába náradie pre materskú firmu, ale má aj vlastné objednávky.
Zaujímalo nás, či počet zamestnancov je už stabilizovaný, alebo hrozí ďalšie prepúšťanie. "Súčasný stav je už technologické minimum na udržanie výroby a plnenie objednávok," uzavrel Vysoký.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.