železníc oboch krajín. Hlavnou témou bolo vylúčenie, respektíve obmedzenie osobnej dopravy na železničnom hraničnom priechode Medzilaborce - Lubkow.
Železnice SR a Poľska chcú uzavrieť hraničný priechod Medzilaborce - Lubkow pre osobnú dopravu z hľadiska nerentabilnosti, respektíve malého počtu cestujúcich. „Na rokovaní bola diskusia o možnosti priplácania výkonov vo verejnom záujme. Takýmto spôsobom by sa isté trate dali udržiavať. Vznikla otázka, či cestovné nie je príliš vysoké, čo do istej miery hendikepuje tento spôsob dopravy. Ďalším vážnym problémom, ktorý pripustili obe strany, je dĺžka času, stráveného vo vlaku a prepravná rýchlosť. Vzhľadom na technický stav trate, predovšetkým na poľskej strane, je priemerná rýchlosť vlaku 20 - 25 kilometrov za hodinu. Pritom paralelne popri trati vedie cestná komunikácia cez priechod Palota - Radoszyce, ktorá skôr či neskôr umožní transport oveľa rýchlejšie," uviedol účastník stretnutia v Komanczi, prednosta Krajského úradu v Prešove Jozef Polačko.
Ako riešenie v Medzilaborciach - Lubkowe slovenská strana navrhla pre budúci rok udržať sezónnu letnú, prípadne víkendovú zimnú dopravu. „Poľská strana deklarovala, že je pripravená na vykrytie vznikajúcich strát aj v roku 2005. Slovenská strana sa zaviazala, že do dvoch týždňov ešte prehodnotí možnosť prefinancovania celého roka, aby sa udržala osobná doprava na tomto hraničnom priechode. Išlo by o podobný dotovaný systém vo verejnom záujme, aký je medzi Bratislavou a Viedňou, kde sa necestuje za plné cestovné. Myslím si, že aj tento hraničný priechod je potrebné podporovať, pretože je vstupnou bránou do zaostalého regiónu Slovenska. Vzniká ale začarovaný kruh, počet cestujúcich, z toho vyplývajú peniaze, ktoré železnica dostane, z toho finančné prostriedky na rekonštrukciu tratí, z toho dopravná rýchlosť a pri malej rýchlosti sa znovu vraciame k nízkemu počtu cestujúcich," konštatoval J. Polačko.
Dodal, že Poliaci sa snažia o rozdelenie železníc tak, aby vznikla regionálna železničná správa, ktorá by sa starala o regionálne trate a počítajú tak s vyšším objemom finančných zdrojov. V budúcom roku by sa mali na tejto trati skrátiť prestoje a čakanie na hraniciach.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.