Svidník, či Stropkov a nakoniec už dávno aj Prešov, premenili svoje centrá na pešiu zónu (vo Svidníku ju dokončujú), vo Vranove sa o to pokúšajú až teraz. Dôvodom, prečo sa to nedalo už skôr, je hlavný dopravný ťah, ktorý vedie práve centrom Vranova. V budúcich rokoch by mal byť odklonený cestným obchvatom. Pred pár mesiacmi mesto Vranov vyhlásilo verejnú súťaž na zhotoviteľa štúdie úpravy centra, do ktorej sa zapojili štyria zo šiestich oslovených tvorcov. Komisia, zložená zo zástupcov vranovskej samosprávy, štátnej správy, architektov z Košíc, Humenného, Prešova i Vranova, na čele s vranovským primátorom Tomášom Lešom vybrala štúdiu dvojice architektov, Vranovčana Jozefa Los Chovanca a Michala Šimurdu z Humenného. Výsledkami súťaže a víťaznou štúdiou sa zaoberali aj vranovskí poslanci na štvrtkovom zastupiteľstve.
"Na štúdiu po zapracovaní pripomienok poslancov nadviaže projekt, ktorý bude pozostávať z troch etáp. Prvou bude úprava centra a následne úpravy južnej a severnej časti mesta. V druhej polovici budúceho roka počítame s tým, že sa zrealizuje projekt Vranov - pitná voda a odkanalizovanie povodia rieky Topľa, vo výške 2,2 miliardy korún, ktorý je teraz v Bruseli. Tento projekt ráta s výmenou všetkých sietí v centre mesta. Akonáhle začnú rozkopávky v meste pri zmene týchto sietí, mala by začať aj úprava centra," uviedol pre Korzár primátor Vranova nad Topľou Tomáš Lešo (na snímke).
Investičné náklady samotného projektu rekonštrukcie centra Vranova odhadujú v rozmedzí od 122 do 142 miliónov korún. Keďže mesto takúto čiastku z vlastnej kasy zafinancovať nedokáže, počítajú aj s pomocou štátu, VÚC a využitím zdrojov z eurofondov. Súčasťou projektu bude totiž aj riešenie dopravy, ktorá je v centre mesta mimoriadne komplikovaná a dochádza v nej ku kolapsovým situáciám.
Problém dopravy vo Vranove je už dosť starý. Strategicky sa mal riešiť už na prelome 60-tych a 70-tych rokov, predtým, ako v meste začala veľká zástavba. Podobne ako stredom Sabinova aj centrálnou časťou Vranova vedie cesta I. triedy, ktorú kvôli hustote premávky a vysokým kritériám na šírku i kvalitu vozovky, hlavne pre ťažkotonážne vozidlá, nemožno nahradiť adekvátnou komunikáciou v okrajových častiach oboch miest. "Usilujeme sa teraz získať výnimku ministerstva dopravy, v súvislosti s prepojením južnej časti Vranova na cestný obchvat cez Čemerné smerom na Michalovce a Humenené. Táto stavba je zaradená do zoznamu akcií na rok 2005. Ak dostaneme výnimku v najbližších týždňoch, tak by sme mohli na budúci rok riešiť aj my dopravu v centre, ktoré by tak bolo odbremenené od vozidiel, ktoré, ak sa v súčasnosti chcú dostať cez Vranov, smerom na Prešov, musia prejsť centrom mesta," skonštatoval T. Lešo.
Vo Vranove teda počítajú aj s pešou zónou. Podľa slov primátora sa na to musia pripraviť "obojživelne". To znamená rátať aj s faktom, že komunikácia by predsa len mohla ísť centrom mesta, až do času, kedy ju bude možné prestať používať pre dopravu. Štúdia počíta aj s vylúčením parkovania v centre. Plánujú prekryť Vranovský potok pri hoteli Rozkvet, plocha pred budovou obvodného úradu sa má zmeniť na oddychovú zónu s fontánou, ktorá bude symbolizovať sútok vranovských riek Tople a Ondavy, pri tejto časti chcú osadiť aj pódium na kultúrne akcie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.