tým transformácia školstva a množstvo zmien, s ktorými sa museli vysporiadať. Realita však odhalila aj inú stránku. Absolventi prichádzajú do praxe nepripravení na to, čo súčasný trh práce vyžaduje. Napokon, zamestnávatelia to hovoria celkom otvorene. Manažmenty škôl tiež cítia potrebu veci meniť, ale proces je pomalý.
Počas ostatnej návštevy štátneho tajomníka Ministerstva školstva (MŠ) SR Františka Tótha v Prešove sme sa preto pýtali, či sa týmto faktom kompetentní zaoberajú. Existujú pre budúcnosť východiská? "To sú veľké výzvy, ktoré stoja pred ministerstvom školstva. Ja som trošku sklamaný, že posledné dva roky sme sa venovali len organizačnej a finančnej otázke. Verím, že najbližšie obdobie budeme tomu venovať viac úsilia. Musím ale podotknúť, že rovnaké otázky stáli pred ministerstvom aj pred rokmi, hoci všetci mimo sektor školstva si uvedomujú, že zmena je nutná," reagoval štátny tajomník MŠ SR.
Neskrýval, že v celom systéme sa ozývajú kritické ohlasy. Posledný nelichotivý výsledok testu vedomostí stredoškolákov doslova zdvíha varovný prst. Čo sa to naše deti v škole učia? Vedia memorovať naučené poučky, ktoré sa považujú za všeobecne nutnú sumu vedomostí. No na žiadnej zo stredných škôl žiakov neučia, ako sa orientovať v cestovnom poriadku, alebo ako si nájsť spojenie zo Slovenska povedzme do Štokholmu, hoci v súčasnosti by to mala byť samozrejmosť. Domáci trh práce je stále obmedzený a jediným východiskom je často práca v okolitých štátoch. Budú sa tam vedieť uplatniť s „čerstvým" vysvedčením v rukách?
Zaujímalo nás, či a v akej rovine sa o zmene osnov rokuje. "Keď sa táto otázka otvorí, učitelia majú tendenciu pridávať k osnovám nové veci. Výsledkom je, že sú prepchaté a s deckami ich prebehnú tak rýchlo, že z toho nakoniec nič nevedia. My im hovoríme, že ak chceme nové informácie, musia z pôvodných osnov niečo vypustiť. No a už desať rokov sa špekuluje o tom, čo vypustiť. Podľa mňa by to malo byť aspoň 40 percent súčasných osnov, ale zo strany učiteľov nie je ochota."
Pretváranie učebných osnov je jedna stránka veci. Nás zaujímal aj jeho názor na odborné učilištia. Mohli sa posúvať dopredu, keď technické vybavenie škôl roky zaostávalo? Tóth argumentoval, že na Slovensku bolo 120 učilíšť, ktoré pripravovali automechanikov. Podľa neho je nemysliteľné, aby na každom z nich bolo špičkové testovacie zariadenie a moderné autá na učebné účely. "My chceme mať učilište na každom rohu, ale sú v ňom neprofesionálni učitelia a mizerné vybavenie. Toto je veľká výzva pre samosprávne kraje, aby koncentrovali sily do menšieho počtu škôl. Z hľadiska vybavenia aj odbornosti učiteľov. Niektoré musia dostať červenú kartu a to je ťažký proces...," tvrdí štátny tajomník. Odvolal sa na Asociáciu automobilového priemyslu, ktorá v SR buduje 10 pilotných centier na učilištiach tohto typu, čo je iné číslo ako 120."Aj s týmto malým počtom majú problém. Sektor biznisu sa vyvíja tak rýchlo, že školstvo sa nikdy nestihne pružne prispôsobiť."
Poznamenal tiež, že je čas na to, aby školy opäť začali vstupovať do kooperačných vzťahov s firmami. Ako príklad uviedol istú spoločnosť na výrobu rezných nástrojov v Lučenci, ktorá dáva učňom strojárskeho učilišťa od prvého ročníka štipendium s ponukou trvalého zamestnania na 5 rokov. Reagujú na trh práce. Keď pochopili, že tieto remeslá zanikajú a majú problém obsadiť pozíciu kvalifikovaného nástrojára, pristúpili k dohode so SOU. Podobne je to aj s odevnými firmami. Vzťah je však vždy postavený na dohode medzi manažmentom firmy a konkrétnej školy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.