Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Okolo Nábrežnej komunikácie stále visia otázniky

Prešov - Problémom, ak nie traumou každého z miest na východe Slovenska je dopravné prepojenie. Ani Prešov, tretie najväčšie mesto na Slovensku, nie

je výnimkou. V týchto dňoch je ešte možnosť pripomienkovať aktualizáciu Územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov, ktorý rieši aj dopravu v meste.

Zaujímalo nás preto, podobne ako mnohých dotknutých občanov, či a ako územný plán rieši trasovanie spornej stavby Nábrežnej komunikácie (NK), ktorá bola definovaná ako štátna cesta I/68. Mimochodom, je rozostavaná už 5 rokov. Presnejšie ide o 500 metrov a celá by mala mať dĺžku 5 kilometrov. Štát na nej preinvestoval stovky miliónov korún. O tom, že je sporná, hovoria súdne procesy, ktoré rozhodovali o právoplatnosti vydaného územného rozhodnutia aj stavebného povolenia. Ani majetkovoprávne vysporiadanie nie je ukončené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Všetkých Prešovčanov zaujíma, aký bude osud NK. Zvlášť, ak v návrhu súčasného územného plánu figuruje ako "dopravná spojnica urbanistických subcentier". Znamená to, že bude len súčasťou mestských okruhov? Aký bude jej význam a je vôbec nádej, že sa dostavia? A potom je tu ešte iná otázka. Ak bude súčasťou mestského okruhu, kto bude investorom?

S týmito otázkami sme sa obrátili na predkladateľov územného plánu, na Útvar hlavného architekta (ÚHA) mesta Prešov. "Tieto otázky ani nie sú šité pre nás. Doteraz bola investíciou Slovenskej správy ciest (SSC), ako preložka cesty I/68 a jeden čas mala aj prívlastok diaľničný privádzač. Vieme len, že v týchto dňoch sa delia investičné akcie, ale zatiaľ nevieme, či bude Nábrežná komunikácia zaradené do investorstva SSC ako cesta prvej triedy, alebo či prejde do kompetencie Diaľničnej spoločnosti so štatútom diaľničného privádzača," reagoval na naše otázky hlavný architekt Vladimír Ligus.

SkryťVypnúť reklamu

Poznamenal tiež, že v hre sú ešte nedoriešené procesné prekážky v územnom a stavebnom povolení a je otázkou, komu z investorov ostane "horúci zemiak" v rukách. "Dlhodobo bude mať Nábrežná komunikácia aj takú funkciu, že po výstavbe diaľnice bude musieť byť záložnou komunikáciou na tranzit cez mesto Prešov. Nestratí svoj význam, dokonca bude mať v dopravnom systéme viac funkcií," dodal hlavný architekt.

Faktom však je, že SSC aj Diaľničná spoločnosť môžu investovať len do stavieb 1. triedy a diaľničných privádzačov. Cesty II. a III. triedy sú v kompetencii samosprávnych krajov. Otázne teda je, aký prívlastok napokon prisúdia NK. Len tak mimochodom, Územný plán Prešovského samosprávneho kraja, aktualizovaný vlani, vôbec nehovorí o NK ako o diaľničnom privádzači. V ňom štátna cesta I/68 vedie celkom inou trasou. Dokonca na opačnom konci mesta pri Sídlisku Sekčov.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomeňme si, že projekt na NK existuje od roku 1987. V územnom pláne Prešova sa objavil v roku 1996. O dva roky neskôr sa o nej v oficiálnych dokumentoch hovorí a (aj koná pri vyvlastňovaní nehnuteľností v záujme verejnoprospešnej stavby) ako o štátnej ceste I/68 v investorstve SSC. V roku 1999 už ide o diaľničný privádzač, ktorý by sa mal končiť pri výjazde z Prešova smerom na Košice. Aj v spornom stavebnom povolení z roku 2000 ešte ide o privádzač. O dva roky neskôr sa tento prívlastok začína škrtať, hoci chýbajú vysvetlenia.

No a máme tu rok 2005. Osud dostavby tejto komunikácie je stále diskutabilný. Ostali len otázniky, na ktoré by kompetentní mali odpovedať. Zrejme dozrel čas na prehodnotenie a definitívne východisko.

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 896
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 424
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 148
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 266
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 544
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 075
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 926
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 634
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu