Ad: Deti z vidieka dávajú prednosť mestským školám
My, pedagógovia základných škôl z okolia mesta Spišská Nová Ves, ktoré v článku uvedenom pod názvom Deti z vidieka dávajú prednosť mestským školám, uverejnenom dňa 19.2., boli tak poeticky nazvané dedinské, reagujeme na "fakty" uvedené v tomto príspevku.
Väčšina zo spomínaných, ale aj ďalších škôl, sú málotriedky, v ktorých žiaci od 5. ročníka nemajú možnosť navštevovať školu vo svojej vlastnej obci, preto sa rozhodnú pre školu v meste. V tých zriedkavých prípadoch, keď žiak prvého stupňa dochádza do mesta, nemožno dôvody takéhoto rozhodnutia zredukovať na absenciu nekvalitnej výučby. Rodičia majú mnoho dôvodov k výberu inej školy, napr. miesto ich pracoviska, štúdium starších súrodencov a iné.
Kvalitná športová činnosť a vyučovanie cudzích jazykov je bežným štandardom aj na vidieckych školách, ktorých kvalifikované personálne obsadenie je porovnateľné s mestskými školami. Informácia p. Šefčíkovej o tom, že v Spišskej Novej Vsi sú všetci učitelia kvalifikovaní, je zavádzajúca. Pretože podobne, ako na vidieckych školách, aj v meste sú učitelia, ktorí nespĺňajú kvalifikačné predpoklady alebo si ju v súčasnosti dopĺňajú.
Veríme, že p. Šefčíková nechcela svojimi vyjadreniami o kvalite vyučovania na dedinách nikoho uraziť, ale urazila všetkých učiteľov, ktorí na vidieckych školách nepracujú za trest, ale si túto prácu sami vybrali alebo po preukázaní vysokých pedagogických kvalít na mestských školách boli menovaní do riadiacich funkcií. Radi by sme poznali dôvody, ktoré vedúcu Školského úradu v Spišskej Novej Vsi viedli k hodnoteniu našej práce, ak všetci dobre vieme, že táto úloha neprináleží je, ale Štátnej školskej inšpekcii. Oháňať sa úspechmi vo vedomostných súťažiach tiež nie je na mieste, pretože tieto sú určené prevažne žiakom 5. - 9. ročníkov, málotriedky sa do nich nezapájajú - teda nebodujú.
Hodnotiť zníženú kvalitu vzdelávania v triedach so spojenými ročníkmi je tvrdením neodborným. Predsa vo všetkých alternatívnych programoch a koncepciách, ide o podobnú prácu v skupinách, kde každá pracuje na inom projekte tak, ako to je v spojených ročníkoch. Určite nám učitelia, ktorí sa zapojili do týchto projektov dajú za pravdu, že aj keď táto práca je pre dieťa prínosom, nie je pre pedagóga jednoduchá, a nie každý učiteľ by ju zvládol.
Na tzv. "ofenzívu" ZŠ Nad Medzou a čísla, ktoré hovoria o jej vysokej návštevnosti žiakmi z okolitých obcí sa možno pozrieť aj z iného uhla. Ak zo 750 žiakov školy je 450 dochádzajúcich, neznamená to, že rodičia z mesta nemajú o tú školu záujem? V okolí Spišskej Novej Vsi sú tiež obce, v ktorých nie je žiadna základná škola, teda sa niet čo čudovať, že deti dochádzajú do mesta.
Ak chceme poukázať na kvalitu vzdelávania na školách, musíme spomenúť aj záujmovú činnosť. Ak je výchovno-vzdelávacia práca v meste taká kvalitná, prečo sa obci, ktorá má napr. 40 žiakov základnej školy, vrátilo na záujmovú činnosť 62 vzdelávacích poukazov? Plne chápeme snahu mesta akýmkoľvek spôsobom získať dostatočný počet žiakov, a tým aj dostatok finančných prostriedkov, lebo o tie ide, ale myslíme si, že tento konkurenčný boj by mal mať férové pravidlá a určitý morálny rozmer.
Pedagógovia ZŠ Rudňany, Harichovce, Chrasť nad Hornádom, Jamník, Markušovce, Mlynky-Biele Vody, Odorín, Poráč, Rudňany, Smižany (Komenského ul.), Spišský Hrušov, Teplička nad Hornádom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.