Súčasný zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách nemá definované pojmy, ako je nespôsobilosť vozidla na premávku na pozemných komunikáciách, technické požiadavky na vozidlo a povinnú výbavu vozidla. Zákon zrušil tri vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ktoré o týchto náležitostiach hovorili.
Vodiči, ktorí si svoje povinnosti plnia v súvislosti s platným evidenčným číslom, malým a veľkým technickým preukazom, sú rozhorčení. Po cestách aj v Prešovskom kraji sa totiž začali pohybovať vozidlá, ktoré ani zďaleka nespĺňajú technické podmienky, potrebné na bezpečnú jazdu. Lady, staré škodovky, autá bez tabuliek s evidenčným číslom a podobne sú hrozbou pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Z ministerstva dopravy tvrdia, že do dvoch mesiacov bude nová vyhláška na svete. A čo dovtedy?
Na to v tejto chvíli nevedel odpovedať ani riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu v Prešove Juraj Dravecký (na snímke). Povedal však, že aj tých, ktorí teraz jazdia na technicky nespôsobilých vozidlách a nemajú potrebné doklady, nutnosť ich nadobudnutia aj tak po vydaní novej vyhlášky neminie. Opýtali sme sa ho, či od prvého marca zaznamenali nárast dopravných nehôd práve kvôli nedostatočnému technickému stavu vozidla.
"Dopravné nehody z technických príčin sú až na ôsmom, deviatom mieste v rebríčku príčin. Nebol to ani v minulom roku, ani teraz problém, ktorý by tvoril hlavnú príčinu nehodovosti. Boli to skôr nedodržania základných pravidiel, neprimeraná rýchlosť, neprispôsobenie jazdy podmienkam na ceste a alkohol za volantom," uviedol pre Korzár J. Dravecký.
Tvrdí, že ani od marca nárast nehôd pre technickú príčinu nezaznamenali v Prešovskom kraji. Zároveň však dodáva, že "nemôžeme tieto veci sankcionovať, preto si ich ani nevšímame a neriešime ich. Podľa dlhoročných štatistík príčin nehodovosti ani nie je predpoklad, že by sa to mohlo závažným spôsobom odzrkadliť na raste počtu dopravných nehôd a ich následkov".
Prezradil ale inú vec, z ktorej majú dopravné inšpektoráty obavy. "Nie je v súčasnosti definované, čo je nadrozmerný náklad, ktorý sa prepravuje na cestách. Stará právna úprava, vyhláška 116, z roku 1997, presne stanovovala, koľko má mať náklad šírku a výšku. Ak náklad presahoval stanovený rámec, prepravca vždy žiadal o súhlas príslušný úrad dopravy a cestných komunikácií, ktorý preskúmal možnosť nadrozmernej prepravy a mohol udeliť výnimku na zvláštne užívanie štátnych ciest. Vždy žiadal aj stanovisko dopravného inšpektorátu a dopravná polícia pomáhala pri preprave nadrozmerného nákladu. Stanovili sme presný čas prepravy, aby to nebolo v špičke a zabezpečili sprievodné vozidlá. A dopredu sme dali cez masmédiá správu občanom, že v tom a tom čase na danej ceste bude prepravovaný takýto náklad. Vodiči na to mohli reagovať a vyhnúť sa tejto trase. Teraz môžu vyjsť vozidlá s nadrozmernými nákladmi na cestu bez toho, aby požiadali o súhlas. Nie sú zaviazaní žiadnou normou, ktorá by im takúto povinnosť ukladala."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.