ako 8 miliárd je vyčlenených na výstavbu diaľnice D1 v niekoľkých úsekoch. Tieto údaje vyplývajú zo správy o plnení programu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorú rezort dopravy predložil na pripomienkové konanie.
Celkové výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by sa však podľa predbežného podnikateľského plánu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., mali pohybovať na úrovni 16,1 mld. Sk. Z toho výdavky na stavebné práce by mali byť vo výške 14,209 mld. Sk. Ide o výrazne vyšší objem ako vlani, keď sa preinvestovalo okolo 9 mld. korún. Podľa správy ministerstva dopravy, časť zdrojov by mali tvoriť úvery pre NDS a to v objeme 4,8 miliardy korún z predaja diaľničných nálepiek.
Zaujímali nás najmä o diaľničné úseky na východe Slovenska. Podľa predloženej správy už v decembri tohto roku NDS plánuje odovzdať do používania úsek rýchlostnej cesty R4 Košice, Prešovská-Sečovská v dĺžke 2,8 kilometra.
Na diaľnici D1 by sa mal už v treťom kvartáli začať stavať úsek Svinia-Prešov západ v dĺžke 7,9 kilometra. Podľa našich informácií pre stavbu ešte nebolo vydané stavebné povolenie, ktoré je podmienené majetkovým vysporiadaním, preto nás zaujímalo, nakoľko reálne sú plány investora. Oslovili sme šéfa Stavebného úradu pri prešovskej radnici Mariána Harčaríka. Zaujímalo nás, či investor už požiadal o stavebné povolenie. "Minulý týždeň boli v Prešove zástupcovia investora a požiadali o stavebné povolenie na prekládku plynovodu. Stavebný úrad v Župčanoch zase o preložku elektrického vedenia a trafostanice a čiastkové požiadavky mali aj na krajské špecializované úrady. Na samotnú stavbu diaľnice vydáva stavebné povolenie Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Pokiaľ viem, tak so začiatkom výstavby sa počíta v septembri," reagoval na našu otázku M. Harčarík. V tejto súvislosti sme sa opýtali, ako sa skončili posledné vyvlastňovacie konania, keďže podmienkou na vydanie stavebného povolenia je vysporiadaný majetok. "Dvaja z posledných vlastníkov sa voči vyvlastňovaciemu rozhodnutiu odvolali, ale keďže novela stavebného zákona už nadobudla účinnosť, tento týždeň celý spisový materiál postupujeme na Krajský stavebný úrad v Prešove. Máme lehotu do 10. júla," povedal vedúci prešovského spoločného stavebného úradu.
Na jeseň sa tiež začne s prvou etapou výstavby privádzača Poprad-Kežmarok a v decembri je v pláne stavba rýchlostnej komunikácie R4 Svidník-preložka v dĺžke 4,9 kilometra. Tá má odkloniť ťažkú kamiónovú dopravu smerujúcu na hraničný priechod vo Vyšnom Komárniku z centra mesta. Aj preto sa medzi Svidníčanmi hovorí o výstavbe obchvatu. Ako nám potvrdil primátor Svidníka Michal Bartko, pri vysporiadaní majetku nemuseli pristúpiť k vyvlastňovaniu. Majitelia pôdy, medzi nimi aj mesto samotné sa s investorom dohodli na kúpno-predajných zmluvách. "Pokiaľ viem, tak majetok je na 80 percent vysporiadaný a zvyšok je pôda neznámych vlastníkov. To bude riešiť Slovenský pozemkový fond. Podľa môjho názoru už nič nebráni vydaniu stavebného povolenia a vypísaniu medzinárodného tendra na dodávateľa stavby," mieni primátor M. Bartko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.