letiska v Ražňanoch v Sabinovskom okrese. Súťaž v bezmotorovom lietaní organizuje Aeroklub Sabinov v spolupráci s Aeroklubom Podkarpatskim z poľského Krosna. Súťaž zároveň získala štatút Slovenského pohára. "Oproti minulému roku, kedy sme mali premiéru, vzrástla aj vďaka tomuto štatútu úroveň súťaže o tristo percent. Sú tu skúsení piloti zo Slovenska i Poľska," povedal nám riaditeľ pretekov bezmotorových lietadiel Slavomír Kožár. Nad zemou krúžia piloti z Trnavy, Martina, Košíc, Prešova, Ražnian, Popradu, Spišskej Novej Vsi, či Sabinova. Aj to svedčí o fakte, že súťaž sa po minulom ročníku dostala do povedomia milovníkov lietania. Tí zápolia od soboty do nedele, pričom každý deň majú k dispozícii inú trať. Ako vzniká? "Nie je to jednoduchý proces. Začína už v zime. Dva mesiace a oslovujú potrebné úrady. Keď dostaneme letecký priestor, môžeme ho využívať," konštatoval S. Kožár a upresnil, že letci majú teraz k dispozícii priestor od ukrajinských hraníc po Banskú Bystricu a od Košíc po severné hranice, vrátane časti vzdušného územia Poľskej republiky. O tom, ako sa majú piloti v danom priestore pohybovať rozhoduje predovšetkým počasie. "Sledujeme vývoj a predpovede počasia, vieme dosť presne predvídať, ako bude zajtra," uviedol Slavomír Kožár, ktorý na základe týchto údajov pripravuje trasy, spolu s hlavným rozhodcom Rastislavom Arvayom, ktorý vyhodnocuje všetky lety. Hodnotenie sa robí na základe údajov zo skrinky každého lietadla zvanej loger. "Z toho sa vyhodnotí trať, vzdialenosť, rýchlosť a podobne, na základe čoho sa prideľujú body, ktoré sa každý deň spočítavajú," dodal riaditeľ pretekov.
"Každý deň je nejaká disciplína, nejaká trať, na základe čoho sa udeľujú otočné body. Napríklad dnes sme leteli trasu Hanušovce - Havaj - Humenné, ale môže byť napríklad taká podmienka, že všetci piloti dostanú rovnaký čas, počas ktorého musia nalietať čo najviac kilometrov," prezradil nám Martin Toman z Aeroklubu Prešov. Nad oblohou sa vznáša na vetroni VSO 10, čo je stroj na výkonnostné športové lietanie v klubovej triede. Tomuto hobby sa venuje už 19. sezónu, lieta od pätnástich rokov. Strach nemá. "Keby som sa bál, tak by som to nerobil," povedal M. Toman a upozornil, že lietanie na bezmotorových lietadlách sa nedá porovnávať napríklad so strachom z výšky, keď človek stojí niekde na hore. Pilotný výcvik trvá, ako podotkol, jednu až jeden a pol sezóny. Martina si možno niektorí pamätajú ako bubeníka prešovskej hudobnej skupiny Heracon. Dnes už tento "lietajúci muzikant" hrá len potešenie, pred pódiom dostala prednosť obloha.
Na ražnianskom letisku vládla po prvom "ostrom" dni priam idylka. Piloti z rôznych aeroklubov si vypomáhali s ukladaní lietadiel do hangáru, diskutovali o skončenom prvom letovom dni, ale aj o tom, že prognóza počasia na nasledujúci deň nie je bohviečo. "Boli sme nad Bardejovom, perfektne sa lieta," zhodnotil situáciu bezprostredne po pristáti pilot Milan Ilavský z Važca na Liptove, lietajúci za Poprad na stroji Dynamic VT 9, ktorý získal ocenenie Slovak Gold. Viezol na ňom 26-ročnú Ingrid Ondrejovú zo Sabinova, ktorá letela už druhý raz a komentovala to jediným slovkom: "Super."
Rýchlosť, ktorou sa bezmotorové vetrone či blaníky pohybujú vzduchom je 80 až 250 kilometrov za hodinu. K letu patria aj akrobatické kúsky. Vyskúšať si ich mohol aj prešovský primátor Milan Benč, ktorý sa zúčastnil sobotňajšieho otvorenia a spolu s riaditeľom Slavomírom Kožárom absolvoval prvý let. "Musím prezradiť, že by z neho bol po pár kondičných letoch dobrý pilot," poznamenal S. Kožár.
Autor: Michl FRANK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.