ako vyradený materiál civilnej obrany. Dôvod bol prozaický. Obe obce sú z roka na rok zaplavované a taká poľná kuchyňa sa vždy zíde. Starosta obce Bzenov Štefan Rafajlovič si vybral vozidlo Praga V3S Poka - poľnú kuchyňu a richtár Hanisky Ladislav Jambrich si vybral štábnu "vetriesku". Verili, že na časť obecných problémov budú pripravení. Nerátali s nečakaným obratom.
Autá naložili na železničný vozeň neporušené, ale cestou na východ sa zapáčili dlhoprstým. Poľnú kuchyňu aj servisné súčiastky ukradli a nikto nevie ani kde, ani kedy. Pritom starostom trvalo skoro rok, kým sa im podarilo s ministerstvom pripraviť dokumentáciu a mohli pristúpiť k fyzickej preprave vozidiel. "Po dlhých úvahách, ako ich prepraviť, pretože nemali pridelené evidenčné čísla a aby nás to veľa nestálo, dali sme si vypracovať cenovú ponuku železničnej prepravnej spoločnosti," povedal starosta obce Bzenov Štefan Rafajlovič. Inú prepravu cez celú republiku riskovať nechceli, pretože ide o tridsaťročné vozidlá bez evidenčných čísel a ani nepoznali ich technický stav. Preprava po diaľnici teda nebola možná, lebo tieto vozidlá dosahujú rýchlosť len 30 km za hodinu. Richtári sa teda zhodli, že preprava po koľajniciach bude najjednoduchšia. Ukázalo sa, že opak bol pravdou, hoci pri zabezpečovaní prevozu urobili v Bratislave všetky opatrenia. "Človek, ktorý ešte nevyužíval takéto služby, nevie, aké peripetie ho čakajú. Pristavili nám štvornápravový vozeň, ktorý je dvojnásobne drahší ako dvojnápravový. Pritom ponuka bola na ten menší a nakoniec tam aj obe autá vošli," informoval nás bzenovský starosta Rafajlovič.
Tým sa však jeho starosti nekončili. Bez predchádzajúceho upozornenia mu oznámili, že za služby je potrebné zaplatiť v hotovosti 25-tisíc korún. "Do Bratislavy som však toľko peňazí vo vrecku neniesol," povedal starosta. Ostal ako omráčený, keď mu povedali, že má zaobstarať 54 klinov odrezaných pod štyridsaťpäťstupňovým uhlom, ´stoosemdesiatky´ klince a ´štvorku´ drôt. "Taký v železiarstve ani nepredávajú," dodal. Pre človeka v cudzom meste vyše 400 kilometrov vzdialeného od miesta bydliska to podľa starostu znamenalo poriadny šok. "Veď človek, ktorý príde do Bratislavy vlakom, nenesie so sebou 54 drevených klinov," rozhorčoval sa. V ponuke nebola ani zmienka o tom, že bude musieť riešiť takéto problémy.
Po celodennom trápení a po vyriešení týchto problémov ho po preprave áut na železničnej stanici v Prešove čakali ďalšie, ešte väčšie. Po príchode k železničnému vagónu spolu so starostom obce Hanisky s hrôzou zistili, že autá boli vykradnuté. "Keď som zbadal, že kladka od elektrocentrály visí, vedel som, že je zle," povedal Rafajlovič. Okamžite informovali železničnú políciu. Zistili, že chýba nabíjačka elektrocentrály, spojovací kábel, akumulátor, osem kovových kanistrov a vnútorné vybavenie poľnej kuchyne. "Nechali nám iba drevenú varechu a zopár hliníkových príborov. Nerezové ukradli," uviedol. "Je to akoby okradli žobráka," mieni starosta Hanisky L. Jambrich.
Prekvapenia však nemali konca. Dozvedeli sa totiž, že prepravca nenesie zodpovednosť za vnútorné vybavenie nákladu. V tejto chvíli sú richtári bezradní, ale skôr-či neskôr budú problém riešiť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.