PSK. Ten si spomenul na ich mimoriadne pracovné nasadenie počas novembrovej vetrovej kalamity.
"Zvládli to s nasadením všetkých síl, sľúbili, že Tatry pre dopravu sprístupnia a dodržali slovo. Nezáleží na tom, že ocenenie prišlo deväť mesiacov po kalamite, radšej neskôr, ako nikdy," uviedol predseda PSK Peter Chudík.
Ocenení podtatranskí cestári si včera zaspomínali na "horúce" novembrové chvíle, keď sa všetky tatranské cesty premenili na jednu súvislú vrstvu dreva. "Bolo neuveriteľné sledovať, ako starý smrek s polmetrovým priemerom lieta vzduchom," vyťahovali zo zážitkov. K nim patrili aj problémy, veď prácu na očiste ciest im komplikovalo ešte aj sneženie. "Sneh prikryl ležiace drevo, technika neraz naň narazila, lámali sa mechanizmy, bolo to aj nebezpečné," potvrdili. "Najhorší bol úsek medzi Štôlou a Vyšnými Hágmi, aj sprejazdnený bol ako posledný, veď na ceste boli stromy až do výšky šiestich metrov," pripomenul riaditeľ Správy a údržby ciest PSK v Poprade Marián Zibura. Popradskí cestári v kritický čas po kalamite odpracovali na údržbe ciest 5524 hodín, denne na sprejazdňovaní ciest robilo 45 až 50 ľudí.
Kalamita narobila na cestách škody za 315 miliónov korún. "Dnes je ešte ťažko vyčísliť škody, ktoré budú po používaní ciest ťažkými kamiónmi s drevom. Mnohé úseky budeme musieť kompletne rekonštruovať," priblížil súčasnú situáciu riaditeľ Správy a údržby ciest PSK v Prešove Vladimír Kozák. Ako dodal, niektoré provizórne opravy a "vysprávky" už cestári na zničených tatranských cestách urobili zhruba v sume okolo 6 až 7 miliónov korún. Ani dnes však nie je jasné, kto zafinancuje opravy ciest po definitívnom spracovaní kalamity. "Po kalamite sa hovorilo, že obnova Tatier je problémom celého Slovenska, preto sa mi dnes ťažko počúva, ak sa celá ťarcha opravy ciest prenáša na samosprávny kraj," dodal P. Chudík.
Autor: kim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.