ĽS-HZDS Jozef Kuchta povedal, že dramaticky znižujú spoje. „Sú obce, hlavne v okrajových častiach, kde cez víkend príde autobus len skoro ráno a potom neskoro večer. Ako potom chceme rozvíjať cestovný ruch? Ak sadkám dávame peniaze vo verejnom záujme, mali by sme ich využitie aj kontrolovať," zdôraznil. Tieto slová vyslovil po tom, čo úpravou rozpočtu schválili na augustovom rokovaní zastupiteľstva PSK poslanci pre podniky SAD ďalších 15 miliónov korún na vykrytie strát vo verejnom záujme.
V Bardejovskom okrese sa tento problém týka obcí Kríže, Krivé, Livov, Livovská Huta, Stebník, Stebnícka Huta, Varadka, ale aj iných regiónov, ako podotkol Kuchta.
Dodal, že pritom v komisii regionálneho rozvoja, ktorej je členom, sa stále hovorí o vyrovnávaní regionálnych rozdielov: „Vyrovnávať sa to dá aj prostredníctvom cestovného ruchu, ktorý sa robí najmä v okrajových oblastiach. Keď v týchto obciach rušíme autobusové spoje, tak je tam veľmi ťažké podnikať v tejto oblasti." Prepravcovia argumentujú tým, že hodnotia ekonomiku spojov: „Pritom som presvedčený, že preprava cez pracovné dni je v týchto obciach zisková, ale potom príde víkend a sadky menej obsadené spoje jednoducho zrušia. Preto som toho názoru, že Úrad PSK, a toho sa budem domáhať, by mal intenzívnejšie kontrolovať účelovosť vynakladania dotácií, ktoré podniky SAD dostávajú od PSK." Má informácie, že aj odbor dopravy PSK sa iba ťažko dostáva pod kožu autobusovým prepravcom. „Pritom sú to financie PSK, čiže daňových poplatníkov."
Čo na to generálny riaditeľ prešovskej SAD Miroslav Biroš? Zdôraznil, že tých 15 miliónov korún navyše, ktoré podnikom SAD schválili poslanci PSK na vykrytie strát vo verejnom záujme, pre tento rok nebude stačiť, ak majú udržať tie spoje, ktoré sú momentálne v prevádzke. Len za prvý polrok 2005 má ich podnik stratu 23,6 milióna korún: „Z nich až 99 percent je spôsobených cenou nafty a nedostatočným finančným transferom zo samoprávneho kraja." Podčiarkol, že cena nafty len od januára je vyššia o 5,66 korún (bez DPH): „Pre našu spoločnosť je to mesačne dva milióny korún naviac." Pre ilustráciu uviedol, že v roku 2002, keď vstúpili do SAD, stál liter nafty 21,62 Sk (bez DPH), momentálne je to 31,76 Sk (bez DPH) pri rovnakom cestovnom.
Nad argumentáciou, že autobusové spoje v priebehu pracovného týždňa sú do okrajových častí prešovského regiónu ziskové, riaditeľ nesúhlasne pokrútil hlavou: „Až 90 percent prímestských liniek, ktoré prevádzkuje prešovská SAD, je stratových," zdôraznil. Toto tvrdenie doložil júnovou ekonomikou spoja Bardejov - Stebnícka Huta: mesačná tržba 19 776 Sk, autobus na tento trase však najazdil v priebehu mesiaca jún 5 738 kilometrov a tak náklady činili 166 402 korún.
K redukcii spojov, ktoré prešovská SAD začala uplatňovať od augusta, Biroš uviedol: „Po rokovaní s PSK sme pristúpili k 3,8-percentnej redukcii. Konzultovali sme to aj starostami dotknutých obcí. Netvrdím, že všetci boli spokojní. Snažili sme sa ale zmeny urobiť tak, aby ich cestujúca verejnosť čo najmenej pocítila. Určite ich však cítiť musí, lebo ide o redukciu."
V tejto súvislosti sme zaznamenali sťažnosť od starostu Kokošoviec Vincenta Ivaneckého, ktorý žiadal SAD o neschválenie zrušenia spoja s odchodom z Prešova do Zlatej Bane o 17.35 hod. a tiež posunu spoja zo 16,15 hod. na 16.50 hod s odchodom z Prešova do Zlatej Bane. Napísal nám: „Od 1. augusta na návrh PSK prešovská SAD, a. s., znížila počet spojov. Nebral sa však ohľad na stanovisko starostov, spoje sa zrušili necitlivo. Nezavážila ani petícia 217 občanov z obce Kokošovce." Riaditeľ prešovskej SAD k tomu uviedol, že situácia sa vyriešila: „Došlo k zhode. Rokovali sme opakovane. Napokon nejaké ústupky sme urobili my a nejaké urobil starosta. Skrátka, našiel sa kompromis. Spokojný je nielen starosta Kokošoviec, ale aj starostovia okolitých obcí. Starosta Ivanecký nám dokonca poslal ďakovný list."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.