to rozmrazovacia látka, ktorá je účinná až do teploty mínus 34 stupňov Celzia. Na trojkilometrovom úseku vyskúšame, do akej miery to pozitívne ovplyvní zjazdnosť. Chlorid horečnatý budeme vmiešavať do posypového materiálu, čím sa vlastne zvlhčí a, zjednodušene povedané, sneh potom spadne do vody a hneď sa roztopí. Nie je ešte isté, ktorý úsek budeme takto monitorovať, ale zrejme to bude cesta medzi Rožňavou a Štítnikom," hovorí riaditeľ Správy ciest KSK, správy a údržby v Rožňave Daniel Poliačik.
Z chloridu horečnatého dostali cestári 250 ton na celú sezónu. Podobné testy robia ich kolegovia v okrese Trebišov. Výsledky vplyvu spomínanej látky na zjazdnosť a údržbu ciest budú známe až na jar. Zatiaľ budú cestári posypávať vozovky kamennou drťou a soľou, ktorá je, mimochodom, účinná len do teploty mínus 6 až 8 stupňov Celzia. Vďaka častému sneženiu, ktoré strieda dážď a mráz, fungujú cestári v teréne už dva týždne každý deň. "Postupujeme podľa poradia dôležitosti komunikácií. Na prvom mieste je cesta 1/50 od Hrhova až po Čoltovo, potom 1/67 od Dobšinej po Dobšinskú Ľadovú Jaskyňu. Dobšinský kopec môžeme posypávať len inertným materiálom, lebo je tam ochranné pásmo vodného zdroja. Horský prechod Soroška aj solíme."
Od začiatku tejto sezóny bol najťažší minulý víkend. V sobotu začalo snežiť tak husto, že cestári nestačili odhŕňať. Krátko na to sa spustil dážď a teplota vzduchu klesla do mínusov. Cesty primŕzali a situáciu komplikoval fakt, že sa práve konali voľby. "Peši je to bezpečnejšie, než autom," hovoril vtedy obyvateľ Rožňavského Bystrého. "Vybral som sa autom do Gočaltova, ale z kopca som sa musel vrátiť. Cúval som, lebo som nevyšiel".
Cestárom vyzváňali telefóny, každý žiadal urýchlené sprejazdnenie toho-ktorého úseku, no desať sypačov nestačilo. A aby toho nebolo málo, tri sypače sa pokazili a tak bola v pohotovosti aj cestárska dielňa. "Práve stroje sú naším najväčším problémom," hovorí D. Poliačik. "Najstarší sypač má 36 rokov. Najmladšie tatrovky sme kúpili v roku 1997. Ich životnosť je 6 rokov..."
Čo sa týka posypového materiálu, cestári sú podľa D. Poliačika zásobení primerane. Len chemického materiálu majú viac než 900 ton. Obhospodarujú 228 kilometrov ciest II. a II. triedy, 96 kilometrov ciest I. triedy na zmluvu so Slovenskou správou ciest a 3,5 kilometrový obchvat okolo Brzotína, ktorý spravuje Národná diaľničná spoločnosť.
Autor: ela
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.