tohto Nálepkovčana je podobná vari tisíckam podnikateľov na Slovensku. S jediným rozdielom. Jeho predajňa sídli asi 2,5 kilometra od Nálepkova v rómskej osade Grün.
Jeho zákazníkmi sú teda výlučne Rómovia a tento Nálepkovčan musí byť nielen odborníkom v podnikaní, ale aj dobrým psychológom. "V Nálepkove a okolí je veľmi ťažké nájsť si zamestnanie. Nejaký čas som bol v zahraničí a potom som sa rozhodol podnikať," začína rozprávať J. Mozgi. Ako vyplýva z jeho rozprávania, pracovať denno-denne s rómskou komunitou nie je ľahké. "Tak ako je rozdiel medzi moslimom a kresťanom, tak je to medzi nami a Rómami, majú úplne odlišnú mentalitu," hovorí. Na minoritnej komunite mu prekáža ich neporiadnosť. Práve preto prestal vo svojej predajni predávať alkohol. "Stále boli pred predajňou rozhádzané fľaše. Keď som ich po nich upratoval, tak sa mi smiali. Preto som sa rozhodol s alkoholom skoncovať. Odrazí sa to síce na zisku, ale v tejto osade je dôležitejší rešpekt a autorita," vysvetľuje tento mladý podnikateľ.
Pri podnikaní má niekoľko zásad, prvá z nich je nedávať tovar na dlh, aj keby sa čo dialo. Druhá zásada je s každým sa rozprávať rovnako, nerobiť medzi zákazníkmi rozdiely, inak by sa mu to vypomstilo. Dá aj na rady svojho otca, ktorý už jedenásť rokov pracuje ako obecný policajt.
A čo najviac Rómovia kupujú? Podľa finančných možností. Keďže v Nálepkove vládne vysoká nezamestnanosť, ako všade v rómskych osadách, iba to najdôležitejšie. "Múku nerozlišujú na hladkú, polohrubú a hrubú. Kupujú iba jeden druh - hrubú. Potom zemiaky, cestoviny, chlieb a paradajkový pretlak," vyratúva J. Mozgi. Odkedy pracuje v osade, dozvedel sa aj, čo Rómovia jedia, keď majú hlboko do vrecka. "Múku zmiešajú s vodou, ochutia soľou a pečú to priamo na platni na peci. Alebo cestoviny zmiešajú so zemiakmi a ochutia to paradajkovým pretlakom," prezrádza.
S Rómami sa denne stretávame na ulici, v autobusoch, vieme však o nich veľmi málo. Preto nejedného človeka prekvapia skúsenosti tohto podnikateľa. Za tých pár mesiacov stihol odpozorovať, že žena-Rómka v tejto komunite znamená veľmi málo. "Práve ženy najviac hladujú a sú najviac bité. V jeden deň ju manžel s láskou bozkáva, na druhý deň ju surovo zbije. Preto aj ženy ako komunitné pracovníčky si ťažšie získavajú autoritu. Kto by mi chcel oponovať, rád sa s ním porozprávam a presvedčím ho o tom," hovorí v závere J. Mozgi.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.