sa to len šofér snaží vyhnúť výtlkom na ceste, ktorých počet ani po tohtoročnej zime "nesklamal". Podľa cestárov ich je dosť veľa, len v okrese Stará Ľubovňa počítajú, že na opravy cestných komunikácií budú potrebovať minimálne dva milióny.
"Človek má problém, ak sa vyhne diere jednej, spadne do druhej. Vôbec ma to neprekvapilo, takto je to po každej zime, ale zdá sa mi, že tentokrát je ich akosi viac," okomentoval kvalitu vozovky vodič z povolania Michal B. zo spišského regiónu.
"Samozrejme, že sa bojím, že prídem o gumy. Kto mi to potom zaplatí?" sťažuje sa poľský turista Andrzej z poľského Noweho Saczu.
Pre slovenských motoristov je rada jednoduchá. Pokiaľ preukázateľne prišli ku škode na vozidle vinou zlej cestnej úpravy a dodržali všetky ustanovenia zákona vrátane prispôsobenia jazdy stavu vozovky, môžu ohlásiť poistnú udalosť. Poisťovňa ďalej škodu vymáha u správcu cestnej komunikácie. "Máme tu už štvrté auto, ktoré sa poškodilo v Ždiari," prezradil nám technik z popradskej opravovne áut Karol Molitor. Podľa neho práve výtlky môžu zapríčiniť roztrhnutie pneumatiky, pokrivenie tlmiča, škodu na otočnom čápe a unášači kolesa. "Potom musí ísť auto na geometriu. Celková oprava môže stáť od štyroch až do dvadsaťtisíc korún," odhadol popradský automobilový technik.
"Výtlky sú ako po každej zime, zhruba ide o ten istý objem ako zvyčajne. Počítame, že už o dva týždne začneme s teplou obaľovačkou cesty naprávať a to vo väčšom rozsahu," dozvedeli sme sa od zastupujúceho riaditeľa Správy a údržby ciest PSK pre popradskú oblasť Petra Plučinského. Najhoršiu kvalitu podľa neho majú cesty tretej triedy, v 100-percentnom stave nie sú však ani cesty triedy prvej a druhej.
Podobná situácia je aj Staroľubovnianskom okrese. "Počítame, že sa cesty začnú otvárať o jeden až dva týždne, určite bude veľa výtlkov," informoval riaditeľ Správy a údržby ciest PSK pre Starú Ľubovňu Michal Kormaník (na snímke). Zatiaľ sú ešte niektoré podtatranské cesty pod snehovou prikrývkou. "Naše súčasné odhady nákladov na opravy sa pohybujú okolo dvoch miliónov, presnejšie čísla budeme vedieť, keď sneh zmizne úplne," povedal Kormaník. Balík škôd môže narásť aj o poškodené krajnice, ktoré mohli stiahnuť autá pri dopravných nehodách. Takmer generálne opravy sú nateraz naplánované na apríl.
Výtlky na cestách spôsobujú teplotné výkyvy. Najčastejším pôvodcom sú malé škáry, do ktorých sa dostáva voda. "Tá v zime zamŕza a ľad trhá cesty," vysvetlil Kormaník.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.