valorizovať ich platy. Vodiči autobusov preto zostávajú v štrajkovej pohotovosti. Ak im zamestnávateľ nevyjde v ústrety ani v sobotu, na kedy je naplánované ďalšie stretnutie, sú pripravení blokovať mestskú aj prímestskú dopravu.
"Ešte stále sme nepodpísali dodatok ku zmluve, ktorá hovorí o tarifnej mzde. Tú požadujeme navýšiť o mieru inflácie. Veď nám neboli platy valorizované od prvého augusta spred dvoch rokov," pomenoval požiadavku na zamestnávateľa šéf odborárov Michal Čekel.
Podľa neho dostávajú vodiči v príslušnej platovej triede za hodinu 51,90 korún, čo je o takmer osem menej, ako by mali mať. "Tu je moja výplatná páska, kde mám 11 700 korún, z toho 3200 sú diéty a iné. Čistá mzda je pomaly na úrovni minimálnej. A toto je naša výplata za to, že denne odvezieme aj tisíc ľudí a nesieme za ich zdravie a životy aj zodpovednosť," posťažoval sa Anton Jaš.
Štrajkovo naladení vodiči majú už situácie plné zuby, odbory stoja za nimi. "Pokiaľ nám zamestnávateľ nevyjde ani v sobotu v ústrety, už 95 percent zamestnancov podpísalo, že pôjde do ostrého štrajku. Znamená to odstavenie dopravy už od prvých ranných spojov a to sa týka prímestskej aj mestskej dopravy," pohrozil Čekel. Zároveň zdôraznil, že aj v tejto vyhrotenej situácii dodržia literu zákona a blokovanie dopravy tri dni vopred riadne ohlásia.
Emócie ešte viac rozvášnil sporný protokol o prevzatí vozidla, ktorý musia už niekoľko dní vodiči pri preberaní autobusu podpisovať. "Obsahuje totiž klauzulu, podľa ktorej zamestnanec, ktorý nadmerne spotrebuje pohonné hmoty, zaplatí tieto straty zo svojej základnej mzdy. Samozrejme s tým zamestnanci nesúhlasili, museli odovzdať kľúče od autobusu a boli stiahnutí z činnosti," uviedol Čekel.
Niektorí vodiči protokol podpísali, iní nie. "Ja som to podpísal pod nátlakom. To, že preberám zodpovednosť za nadmernú spotrebu, nie je správne, som sklamaný. Nadmerná spotreba môže predstavovať aj sedemdesiat litrov, pretože je rozdiel, či vodič jazdí s autobusom, čo má normu 24 a čo má normu 30 litrov nafty," povedal vodič Milan Bega.
Podľa šéfa odborov je preberací protokol v rozpore so Zákonníkom práce.
"Je to len výsledok kontroly, ktorú sme urobili a znenie protokolu máme odkonzultované aj s právnikom. Nadmernou spotrebou, ktorá je jedným z najpálčivejších problémov, sme sa zaoberali už dlhší čas," uviedol riaditeľ SAD Poprad Peter Štefány, ktorý sa zároveň svojich podriadených pýta, ako je možné, že niektorí vodiči sa do stanovených noriem zmestiť vedia a iní nie.
Ku kauze valorizácie platov povedal, že predstavenstvo na poslednom stretnutí navrhlo isté ústupky a to návrh na sobotňajšie rokovanie o úplne novej kolektívnej zmluve so zamestnancami. "Určite nejde o odďaľovanie problému," odpovedal na našu otázku, či nejde len o taktizovanie, Štefány.
Na margo skutočnosti, či zamestnanci, ktorí odmietli podpísať protokol a tak zároveň vykonávať svoju prácu, o ňu neprídu, sa už vyjadriť nechcel. "Zatiaľ to nechávame otvorené," povedal Štefány.
Popradčania sa podľa neho blokácie mestskej hromadnej dopravy báť nemusia. "Mesto zabezpečím, je to moja srdcová záležitosť," dodal riaditeľ SAD Poprad.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.