školský úrad v Prešove a účasť prijalo vyše 200 zástupcov škôl aj zriaďovateľov. V centre pozornosti bola najmä reforma vzdelávania a nové legislatívne prostredie, ktoré so sebou prinesie. Školský zákon prezentoval najmä exminister školstva Martin Fronc, pričom zdôraznil, že je flexibilný a počas nasledujúcich rokov sa môže dopĺňať.
"Základnou zmenou prístupu je, že školy si budú vytvárať vzdelávací program individuálne a sieť expertov bude ich návrhy posudzovať. Zvýši sa konkurencieschopnosť medzi školami a to nie v počte žiakov, ale v hodnotení výsledkov vzdelávania. Tie lepšie dostanú viac zdrojov," komentoval zmenu prístupu M. Fronc.
Akýmsi mottom konferencie bola úvaha o tom, ako učiť tak, aby sa zohľadnili nielen potreby štátu, ale aj spoločenská objednávka či rozdielnosť podmienok medzi regiónmi. Prednosta prešovského KŠÚ Ľubomír Štofaník v tej súvislosti poznamenal, že ho vždy trápila otázka, či to, čo je pre vzdelávacie programy štátom predpísané, je aj spoločensky potrebné.
Zdá sa, že odborníci sa aj na takéto otázky už pripravili. Pavol Černek zo Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) v Bratislave pripomenul, že pripravujú spustenie experimentu cez projekt financovaný z EÚ. Je adresovaný stredným odborným školám a učilištiam, kde sa má experiment spustiť v novom školskom roku 2006/2007. Černek neskrýval, že sa spolieha na to, že medzitým nový školský zákon vytvorí pre tento nový prístup podmienky. "Pôjde o zásadné kroky v tom, že štát určí len 60 percent vzdelávacích disciplín a zvyšok bude na rozhodnutí konkrétnej školy. Inak povedané, týždenne 72 hodín určí štát a 51 hodín vzdelávacích aktivít si vyberie z ôsmich navrhovaných oblastí kolektív pedagógov," konkretizoval zámer Černek.
Pripomenul, že v tomto experimente sa bude bazírovať na slobodnom a voľnom vzťahu medzi učiteľom a žiakom. Aj v tomto je čas na zmenu. Študent by mal byť subjektom a nie objektom vzdelávania. "Boli by sme radi, keby prepadávanie žiakov vymizlo a nahradil ho individuálny prístup," dodal Černek.
Jeho úvahy o dvojúrovňovom modeli vzdelávania podporil aj kolega Martin Kríž, inak bývalý gymnaziálny učiteľ, ktorý sa mieni ku katedre ešte vrátiť. "Nie všetko sa dá diktovať od stola. Každá škola je iná, každý región má iné podmienky a my potrebujeme, aby sa nám školy špecificky profilovali. Len tak si budú vedieť konkurovať," pripomenul M. Kríž a na základe svojich skúseností poznamenal, že kvalita školy vždy závisí od úrovne učiteľov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.