stretnutí v Poprade. Primátorov a starostov z oblasti kraja "na západ od tunela" najviac zaujímalo získavanie európskych peňazí z fondov a oprava ciest.
Prítomní sa zhodli, že výrazný problém vidia v systéme schvaľovania europrojektov. Návrhy sa predkladajú orgánom PSK, no konečné rozhodnutie sa prijíma na ministerstve v Bratislave. "V Poľsku sú v tomto desať rokov pred nami, tam schvaľujú projekty na svojich vojvodstvách," povedal starosta Ždiaru Ladislav Budzák. "Malo by sa to schvaľovať doma. Projekty schvaľujú úradníci v Bratislave. Komu zodpovedá úradník?" položil si rečnícku otázku predseda PSK Peter Chudík, ktorý zároveň dodal ilustračný príklad nedostatkov systému. "Na schválenie alebo neschválenie jedného projektu sme čakali tri a pol týždňa. Keď som to urgoval, tak sa im to podarilo schváliť za dve hodiny. O čom to je?"
Predseda Chudík informoval, že 49 percent ciest v správe PSK je v nevyhovujúcom stave. Cesty považuje za jednu z najprioritnejších záležitostí, ktoré má kraj riešiť. "V minulom roku sme opravili cesty v hodnote 780 miliónov korún formou verejno-súkromného partnerstva PPP. V tomto roku využijeme pôžičku Európskej banky pre obnovu a rozvoj," informovala hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková.
Pôžička z tejto banky sa približuje k 800 miliónom korún, kraj má pripravené ďalšie doplnkové zdroje financovania. Financovanie pôžičkami P. Chudík obhajoval slovami, "oplatí sa to. To čo za miliardu postavíme dnes, to bude v budúcnosti stáť niekoľko násobne viac. Niektoré cesty sa opravovali naposledy v 60. rokoch minulého storočia." Tento stav Chudík porovnal s partnerským krajom vo francúzskych Pyrenejach, kde sa cesty opravujú každých sedem rokov. "V konečnom dôsledku ich opravy takto vyjdú lacnejšie."
Reč prišla aj na otázku cien opráv ciest. "Ja som robil obecné opravy. Keď porovnám ceny za meter štvorcový, ktoré platí kraj, tie sú niekoľkonásobne vyššie," povedal jeden zo starostov. "Dôležitá je šírka opravovaného úseku cesty a hrúbka asfaltu, ktorý je potrebné položiť," reagoval na podnet o cenách podpredseda PSK Milan Baran. "Šírka sa dá odmerať ľahko, pri kontrole hrúbky asfaltu to môže byť niekedy problém," doplnil Barana P. Chudík.
V regióne východného Slovenska bola doteraz iba jedna firma z Košíc, ktorá disponovala technologickým vybavením potrebným na opravu ciest. "Teraz pribudli ďalšie, ktoré kúpili potrebné stroje," dodal M. Baran. Na výberových konaniach opráv ciest sa dá takto podľa predstaviteľov PSK v budúcnosti predpokladať väčšia a efektívnejšia súťaž.
Autor: toti
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.