Novej Vsi priviezla prvú cenu. Matej Koňak a Ferdinand Vanek zvíťazili v kategórii Strojárstvo, hutníctvo a doprava s projektom Inteligentná železnica. Zostrojilo model železnice s krajinkou, tunelom, mostom a výhybkami, ktorý je plne automatizovaný.
„Inteligentná železnica je víziou budúcnosti. Ide o plné zautomatizovanie prevádzky železnice, čo znamená odstránenie rušňovodičov z praxe. Nahradí ich náš riadiaci systém," vysvetľuje Matej Koňak, jeden z dvojice autorov. „V prvom rade železnica odstraňuje ľudský faktor, ktorý môže zlyhať a spôsobiť zrážku. Vyššia bezpečnosť bola naším hlavným cieľom," objasňuje jeho kolega Ferdinand Vanek. Zvýšenie bezpečnosti podľa dvojice autorov spočíva aj v tom, že použili polovodičovú techniku, ktorej poruchovosť je desaťtisícnásobne nižšia ako v doposiaľ používanej technike. Využitie svojho modelu, ktorý si možno aj patentujú, si vedia predstaviť v železničnej doprave aj v metre.
Práca na projekte inteligentnej železnice trvala jeho tvorcom tri a pol mesiaca. Začínali ako modelári. „Na základovú dosku sme nalepili polystyrén, do ktorého sme osadili elektrické káble, snímače a ďalšie elektrické časti. Snímače na infračervenom princípe sme si vyrobili sami. Ide o modelové riešenie železnice, v skutočnosti by boli použité snímače pracujúce na inom princípe," vysvetľuje M. Koňak. Až potom začala najťažšia časť práce a to tvorba programu. „Postaviť krajinku a železnicu bolo síce pracnejšie, ale naprogramovať jej riadiaci systém bolo zložitejšie," porovnáva Ferdinand Vanek.
Inteligentná železnica získala prvé miesto na krajskom kole SOČ a rovnaký úspech zožala aj na celoslovenskej prehliadke študentskej tvorby. Víťazstvo v rámci Slovenska uľahčí jej tvorcom blížiace sa maturitné skúšky a je dobrým štartom aj na vysokú školu, kde obaja autori plánujú pokračovať v doterajšom štúdiu mechatroniky.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.