prejsť autom, riskuje život. Táto cesta je však doslova a do písmena zarúbaná aj v lete, pretože túto komunikáciu vo veľkej miere využívajú lesníci na ťažbu dreva z okolitého lesa. Tí sa svojím konaním netaja. Najšokujúcejší na celej veci je postoj Košického samosprávneho kraja (KSK), ktorý je od roku 2004 vlastníkom ciest II. a III. triedy. Hoci ako sami tvrdia, s firmami vykonávajúcimi ťažbu dreva majú problém neustále a firmy im svojím konaním spôsobujú znečisťovanie a poškodzovanie ciest v ich vlastníctve, nič s tým však vraj robiť nemôžu.
"V liste adresovanom KSK som upozornil na to, že cez cestu sa niekedy nedá prejsť, pretože na nej vo veľkom pracujú mechanizmy na ťažbu dreva. Naposledy som tam stál 20 minút, kým som mohol autom prejsť," vysvetľuje Rožňavčan Ernest Schuller, ktorý cestu využíva pomerne často. Nahnevaný na situáciu napísal KSK list, v ktorom kompetentných žiadal o nápravu.
"Keď som si prečítal odpoveď KSK, šokovalo ma to. Z odboru dopravy Úradu KSK som dostal odpoveď, že síce o probléme vedia, majú ho už dlho, ale že firmy či osoby, ktoré cestu znečisťujú a poškodzujú, nemôžu sankciovať či ináč postihovať. Nerozumiem tomu, že vlastník cesty nemá takéto právo. A na čo majú právo?" kladie si E. Schuller otázku. Podľa neho ide v prípade KSK len o neochotu riešiť problém. "Viem, že náš právny systém je nedokonalý. No ak majiteľ cesty zadokumentuje škody, ktoré tam vznikli po ťažkých mechanizmoch, dá si vyhotoviť znalecký posudok a uplatní svoje nároky na súde, tak pri rukolapnom dôkaze, že Lesy SR poškodzujú cestu, nemôže predsa prehrať," myslí si E. Schuller.
Orgánom, ktorý v tomto prípade môže konať, je Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Rožňave. Ten už Lesom SR nariadil dať cestu do poriadku a lesy prisľúbili problém čo najskôr riešiť.
"Musíme tak urobiť do stanoveného termínu, inak nám hrozí sankcia. Samozrejme, ťažiť budeme ďalej. Máme na to povolenie. Nie všade sa však dá vyhnúť spomenutej cestnej komunikácii. Niekde to ide, ale niekde nie," vysvetlil riaditeľ Lesov SR o. z. Rožňava Ján Vavrek.
Ako vidí problém KSK
Košice - Kto bude znášať náklady na opravu zničenej cesty, po ktorej jazdia ťažké mechanizmy, na to sme sa spýtali vlastníka cesty, ktorým je KSK. Podľa hovorkyne Zuzany Bobrikovej Správa ciest KSK - Správa a údržba Rožňava dala podnet na cestný správny orgán, ktorým je v tomto prípade Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Rožňava. "Tomuto úradu umožňuje urobiť príslušné opatrenia zákon o pozemných komunikáciách č. 135/1961 Zb. Momentálne riešenie situácie teda vyplynie z krokov, ktoré úrad urobí. O tom, či už cestný správny orgán zvolal šetrenie, zatiaľ nemáme informáciu," uviedla Z. Bobriková. Odpoveď na otázku, kto ponesie náklady na opravu cesty, neuviedla.
Podľa hovorkyne má Správa ciest KSK ako správca dlhodobý problém s firmami, ktoré vykonávajú ťažbu dreva v tejto oblasti, či už ide o Lesy SR alebo súkromné urbariáty. "Žiaľ, ani KSK ako vlastník cesty, ani Správa ciest KSK ako správca komunikácie, nemajú právo sankcionovať ani inak postihovať osoby ani organizácie, ktoré poškodzujú cestu. Môžeme dať len podnet a upozorniť cestný správny orgán na takúto činnosť," dodala.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.