tento nezabudnuteľný ničivý živel spôsobuje škody ešte aj dnes.
Nepriame následky kalamity nakoniec nevydržal ani cestný oporný múr v centre Starého Smokovca na hlavnom ťahu Poprad - Podbanské. Podrobnosti nám poskytol riaditeľ popradskej oblasti Správy a údržby ciest (SUC) Prešovského samosprávneho kraja Marián Zibura. „Múr jednoducho odišiel. Neuniesol obrovskú záťaž veľkého množstva zvozov dreva z kalamitnej oblasti, pretože na takéto parametre nebol stavaný."
Podľa M. Ziburu veľkou mierou k zničeniu múra prispelo obchádzanie predpisov o maximálnej hmotnosti nákladu zo strany vodičov kamiónov. „Norma hovorí o náklade 40 ton. Pri kontrole hmotnosti v Tatrách však váha ukazovala často aj hodnoty 60 ton! Takéto preťaženie si okrem múra v Smokovci odnášajú aj iné úseky ciest pod Tatrami, napríklad najnovšie most v Mengusovciach. Neviem, z akých prostriedkov to potom všetko budeme musieť opravovať," posťažoval sa riaditeľ Zibura.
Postihovať tento druh porušovania predpisov zo strany vodičov nákladiakov býva niekedy obtiažne. „Preťaženie kamiónov sa na našich cestách vyskytuje, sú to väčšinou práve vozidlá vezúce drevo. Pri vykonávaní kontrol kamiónov sa však táto informácia, najmä medzi miestnymi vodičmi, rýchlo rozšíri a tí si potom dajú pozor," vysvetlil zástupca hovorkyne Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobaník.
Výška pokuty za nadmernú hmotnosť nákladu sa pohybuje od 1 000 do 2 000 korún v závislosti od prekročenia normy. Na východnom Slovensku policajti disponujú jednou váhou. „Ide o viacfunkčnú modernú mobilnú stanicu technickej kontroly, ktorá je umiestnená v Prešove. Pri kontrolách v Tatrách spolupracujeme aj s cestármi v Poprade, ktorí takisto majú svoju váhu," doplnil Džobaník.
M. Zibura verí, že smokovecký múr po rekonštrukcii, ktorá finišuje v týchto dňoch, by už mal vydržať. „Nový múr je spevnený oceľovými piliermi, takisto oceľovo-betónovými sieťami. Náklady rekonštrukcie sú 4,4 milióna korún." Vďaka oprave múru dôjde v jeho časti aj k rozšíreniu vozovky, na najširšom mieste o 1,2 metra.
Nové parametre by mali zvýšiť aj bezpečnosť a komfort prejazdu úsekom. „Doteraz dochádzalo k rôznym stretom. Najmä keď išli oproti sebe dva kamióny alebo autobusy, bolo to na hrane. Stalo sa, že kamióny v zatáčke múru aj zapadli, našťastie, nič vážnejšie sa dosiaľ nestalo," opísal nám svoje skúsenosti Milan Kováč, ktorí pri múre pracuje ako vyberač parkovného.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.